Gunman: Muž na odstřel / The Gunman – recenze

gunman_muz_na_odstrel_plakatGunman střílí a střílí, ale míjí cíl.

Jim Terrier (Sean Penn) dělá trošku do charity v Africe, ale taky sem tam zabíjí lidi. A i když od své minulosti uteče, v jedné chvíli ho potřebuje někdo ze starých známých zlikvidovat. Kdo a proč? To se dovíme v akčním filmu, kde je střílení zábavnější než rozvleklý příběh, protože Bardem představuje slizkého zbabělce (navíc jen chvilku) a žena, která získá srdce obou hrdinů, si dost pravděpodobně nezíská ani jedno divákovo.

Pennův hrdina je uvěřitelný a trpí vším možným…Pennův hrdina je uvěřitelný a trpí vším možným, prostě už není zabiják v nejlepší formě. Ale pořád správný drsňák. A proto se mu rozhodně nelíbí, že má po letech umřít kvůli činu, jenž ho už stál milovanou přítelkyni. Musí rozluštit ne zrovna zapeklitou hádanku, a přitom uniknout pár šikovným zabijákům. To jsou ty zábavnější části snímku.

Úvodní zasvěcení do situace je příliš rychlé a odbyté, během pěti minut nám sice dojde, že Jasmine Trinca představuje Jimovu velkou lásku, které by se nerad vzdal, ale moc tomu nevěříme. Sean Penn svou partnerku příliš zastiňuje, a i když je příjemné, že jde o netypickou krátkovlasou krásku, není to žádná femme fatale. Do chvíle, kdy je to jedna z mála sofistikovaných bělošek na kontinentu, je ještě uvěřitelné, že o ni Bardem s Pennem svedou lítý boj, avšak po přesunu do Evropy už to není nejpravděpodobnější. Režisér nedopřává divákovi ani poctivou milostnou scénu, aby v něm zažehnul byť minimální zájem o osud této lásky.

Pokud máme srovnávat s jiným Morelovým režisérským počinem „96 hodin“, hrdina Liama Neesona byl výrazně… jak to říct… vytočenější, a kupředu ho hnalo odhodlání nenechat nikoho ublížit milované dceři. Zdá se ale, že snaha zachránit přítelkyni už tak dobře nefunguje. Ale abychom se nenudili, procestuje hrdina prvoplánově půl Evropy, přičemž na každém rohu má k dispozici luxusní a zabezpečené zázemí. Směšný je rozhovor s Idrisem Elbou, plný metafor, který má asi působit hlubokomyslně. Na konci je nám k pláči, ale z toho, jak je to přestřelený happy end.

Snad jen díky Seanu Pennovi a příjemným lokacím stojí snímek za vidění, ale že by nás opravdu strhl, to asi ne. Můžeme se jen domýšlet, jak bychom milostnou zápletku vnímali v podaní skutečné Pennovy partnerky Charlize Theron, a kdyby scénář nechal Bardemovi výrazně větší prostor. I když jeho postava je tak otravná, že je možná lepší, jak brzy byl odstraněn.

Film má pár silných chvilek a patří mezi ně i skoro všechny akční momenty, jenže mnoho předvídatelných zvratů je unavujících. Kámen úrazu ale zůstává v (doslova) zabitém potenciálu boje o nezajímavou osudovou ženu, jenž skončí po půl hodině, a zbytek snímku sledujeme její a Jimmův pokus o záchranu života.

„Chtěla jsem hrát na honěnou, proč máš sakra tu zbraň?“

gunman_muz_na_odstrel_foto_20

Staří kamarádi jsou nejlepší mrtví.