Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of Burgundy – recenze

pestrobarvec_petrklicovy_plakatPůvodním záměrem režiséra Petera Stricklanda bylo natočit film na motivy amerického erotického filmu z 60. – 70. let.

Nakonec však od svého záměru ustoupil a napsal vlastní scénář, jehož erotické scény jsou alespoň inspirovány starými sexploatačními snímky.

Pestrobarvec petrklíčový je rozhodně odvážným počinem, který vyobrazuje partnerský vztah ze zcela jiného úhlu pohledu, než na jaký jsme z klasických formátů zvyklí. Hlavním motivem je vztah dvou žen – lepidopterologičky Cynthie (Sidse Babett Knudsen), která se zabývá hmyzem, respektive motýli a vlastní jejich cennou a bohatou kolekci, a její milenky Evelyn (Chiara D’Anna). Jejich partnerství je bezesporu naplněno obrovskou láskou, avšak i u velkých, osudových lásek musíme počítat s rozdílnými názory, pochybnostmi a starostmi. Pravděpodobně jediným funkčním východiskem je pak komunikace, hledání společného kompromisu, který se však často váže na ústupky a akceptování stanoviska toho druhého. Co všechno jsme ochotni udělat z lásky, a kdy už to začne být neúnosné, že se v tom jeden či druhý partner začne ztrácet?

Nešlo o to vybudovat příběh kolem lesbického páru, ale ukázat příběh milující se dvojice.U snímků s lesbickou tématikou bývá homosexualita často hlavním motivem. Ať chceme nebo ne, stále je to ještě částečně kontroverzní téma. Strickland se však rozhodl zaměřit se na vztah a jeho problémy z obecného hlediska, což jej vedlo k výběru jen jednoho pohlaví, se kterým pracuje. Ve filmu neuvidíte ani jednoho muže. Dle vlastních slov režiséra: „ Bez žádného důvodu.“ A tak stejně jako se setkáváme se Cynthií a Evelyn, mohli být hlavní postavy mužské a prožívat obdobné situace.  Nešlo o to vybudovat příběh kolem lesbického páru, ale ukázat příběh milující se dvojice, která se vyrovnává s odlišnými potřebami. Jak se s takovýmito rozdílnými představami poperou, a jak je uchopí, je rozhodně inspirující, mnohdy úsměvné, či smutné.

V díle hraje velkou roli soundtrack, jež nahrála kapela Cat’s Eyes. Strickland se dokonce vyjádřil, že není moc velký mluvka a často má problém sdělit hercům, jaká je jeho představa o jejich výkonu. Proto prý při mnoha scénách improvizoval, a místo vlastního výkladu pustil hercům hudbu, která dle něj ideálně vyjadřuje zabarvení atmosféry, a že tohle soundtrack „Pestrobarvce“ dokáže, o tom není pochyb.

Hudební složka je rozmanitá ač umírněná, ale zapadá do celkového rozpoložení vyprávění, které jede spíše v pomalejším až melancholickém tempu, jemuž však výborné herecké výkony zachraňují dlouhé chvíle. Stejně tak kamera jde ruku v ruce jak s hudbou, tak se střihem. Drama je provázáno umělecky naladěnými záběry, neobvyklými prostřihy, a hraje si i s rozdílnými perspektivami.

Pestrobarvec petrklíčový je filmem, který si hraje s láskou, vztahy, porozuměním, kompromisy a zároveň je to velice eroticky laděný snímek, který naťukává i tématiku sexuálních choutek a může vést k lepšímu pochopení sexuálních úchylek a jejich nesnadnému akceptování a aplikování do partnerského i společenského života.

Umělecké oko režisérovi rozhodně nechybí.

pestrobarvec_petrklicovy_foto_07

Pohlaví není ve filmu podstatné.

pestrobarvec_petrklicovy_foto_01.

S erotickými  scénami si režisér vyhrál.

pestrobarvec_petrklicovy_foto_10

80%

Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of Burgundy

Pestrobarvec petrklíčový je filmem, který si hraje s láskou, vztahy, porozuměním, kompromisy a zároveň je to velice eroticky laděný snímek, který naťukává i tématiku sexuálních choutek a může vést k lepšímu pochopení sexuálních úchylek a jejich nesnadnému akceptování a aplikování do partnerského i společenského života.