Recenze Luther: Pád z nebes: Pokud jste neviděli seriál, na který se navazuje, můžete mít pocit, že vám něco uniká

Současná verze legendárního detektiva Sherlocka Holmese.

Když seriál získá velkou popularitu, občas k němu vznikne i film. Právě to je případ seriálu Luther, který se vysílal mezi lety 2010 až 2019 a natočilo se pět sérií. Snímek se tedy dostal k divákům až čtyři roky po jeho konci. Stojí za ním režisér Jamie Payne a scenárista Neil Cross, kteří se podíleli už na seriálu.

Londýnský detektiv John Luther řeší ty nejtěžší zločiny a práci obětuje úplně vše. Při řešení jednoho případu začne překážet vlivnému sériovému vrahovi, který ohrožuje město. Ten způsobí to, že se kvůli svým neortodoxním metodám ocitne detektiv ve vězení. Aby zastavil jeho běsnění, uteče z něj a snaží se ho za každou cenu najít. Proti němu jde ale taky celé jeho bývalé oddělení…

I když film navazuje na seriál, děj poměrně snadno pochopí i ti, kteří ho nesledovali. Základní nastavení příběhu je od začátku jasné. Nicméně problém nastává, pokud začne divák hledat nějakou vnitřní motivaci hlavní postavy. Pokud neviděl seriál, tak chování Johna Luthera nedává na první dobrou tak úplně smysl. Jaké má například geniální schopnosti oproti ostatním vyšetřovatelům? Jaká je jeho minulost, že nemá v životě nic důležitějšího než práci? A jak a proč porušoval zákon?

Rozpolceného detektiva Johna Luthera ztvárňuje herec Idris Elba, který za tuto roli dokonce získal v minulosti Zlatý globus.Rozpolceného detektiva Johna Luthera ztvárňuje herec Idris Elba, který za tuto roli dokonce získal v minulosti Zlatý globus. Sériového vraha hraje Andy Serkis, jehož vyšinutý výraz všechny děsí už od dob Pána prstenů. Podobné role mu totiž jdou neuvěřitelně dobře. Další poměrně důležité postavě propůjčuje tvář herečka Cynthia Erivo, která na sebe poprvé víc upoutala v seriálu Génius.

Kriminální zápletky lidi fascinují už od nepaměti. Často mají díky filmovému či seriálovému zpracování šanci nahlédnout do zvrácené mysli vrahů. Pro někoho je ještě zajímavější sledovat, jak zapeklitým případům vyšetřovatelé přichází na kloub. V tomto případě sice detektiv taky sleduje stopy, aby se dostal k vrahovi, ale vlastně je to až překvapivě snadné.

Film se to pokouší vynahradit alespoň akcí. Idris Elba se v podstatě ani na chvíli nezastaví. I když je tak zřízený, že by měl na místě zemřít. Ovšem nesmrtelnost hlavního hrdiny je tak nějak nezbytnou součástí balíčku tohoto žánru. Pokud jste už pár takových děl viděli, snadno lze z naznačených detailů vyvodit, jak se bude příběh dál vyvíjet. Když pak třeba sledujeme detailní záběr na mrtvá těla pod ledem, dá se odhadnout, že to není jen kvůli zdůraznění zlotřilosti padoucha.

Zajímavou myšlenkou ve snímku je, jak nutí vrah v podání Andyho Serkise dělat lidi to, co potřebuje. Využívá totiž jejich největších tajemství, za která se stydí. Každý má něco, o čem nechce, aby jeho nejbližší věděli. I když to často může být ve výsledku nějaká prkotina.

Luther: Pád z nebes navazuje na úspěch stejnojmenného kriminálního seriálu. Jestliže ho neznáte, film si i tak můžete užít jako povedenou akční jednorázovku. Pokud ale budete hledat nějaké vysvětlení pro jednání jednotlivých postav, budete cítit, že vám k poskládání celkového obrazu něco chybí. V hlavní roli opět září Idris Elba, který dokazuje, že i v padesáti letech může hrát akční postavu. Zvlášť když ji vůbec nic nezastaví, jak už to tak v tomto žánru bývá. Navíc je škoda, že mu indicie k vyřešení případu padají téměř samy do klína. Není to sice tak propracované jako příběhy o Sherlocku Holmesovi, ale v rámci žánru se jedná o průměrné dílo, na které se můžete s klidem kouknout, aniž byste u něj trpěli.

Co by to bylo za kriminální příběh bez klasické vězeňské vzpoury?

Luther: Pád z nebes
(Foto: Netflix)