Sedmero krkavců – recenze

sedmero_krkavcu_2015_plakat

Sedmero chlebů, sedmero košil, sedmero bot… Pro koho asi byly?

Klasická pohádka Boženy Němcové „Sedmero krkavců“ se dočkala nové filmové podoby. Jedno z posledních zpracování má na svědomí režisér Ludvík Ráža, který do televizního filmu obsadil například Márii Podhradskou, Michala Dlouhého, Ivanu Chýlkovou, Borise Rösnera, Janu Hlaváčovou, Radoslava Brzobohatého a další. Tato verze pohádky vynikala pochmurnou a chvílemi až hrůzostrašnou atmosférou. Sedmero krkavců Alice Nellis je úplným opakem. I když je děj až na malé drobnosti prakticky stejný, čeká nás převážně humorná podívaná, která cílí na děti i rodiče.

Matka (Jana Oľhová), vyprovokovaná zlobením svých synů, vyřkne nešťastná slova a prokleje všech sedm bratrů v krkavce. I když se jí a jejímu manželovi (Marián Geišberg) narodí překrásná dceruška, nemohou se s životní tragédií vyrovnat. Z malé Bohdanky (Martha Issová) vyroste zvědavé děvče, které pátrá po příčině jejich trápení. Když se dozví, co se stalo, rozhodne se uposlechnout rad dobré čarodějnice z lesů (Zuzana Bydžovská ) a bratry vysvobodit.

Do role náctileté Bohdanky režisérka Nellis obsadila dvakrát tak starou herečku Marthu Issovou. I přes to, že to „prý“ není poznat, opak je pravdou. Issová na 17/18 let opravdu nevypadá. Když se ale přes tuto drobnost přeneseme (ve světě je běžné, že středoškoláky hrají třicátníci), nezbývá nám nic jiného, než být spokojeni. Martha je jako drzá a upovídaná (i beze slov) Bohdanka skvělá. Její němé výstupy, které jsou záměrně trochu přehrávány, působí velmi humorně.

Pohádka dokáže udržet naši pozornost, rozesmát nás, příjemně vystrašit i pohladit po duši.  Druhým pokladem pohádky je Sabina Remundová, která je jako vypočítavá královna matka nenapodobitelná a vskutku na zabití (v dobrém slova smyslu). I „synáčkové“ se povedli. Trochu dětinský sukničkář princ Norbert (Václav Neužil ml.) a laskavý Bartoloměj (Lukáš Příkazký) předvádí s přehledem rozmazlené princátko i moudrého budoucího panovníka.

Nebýt toho, že všichni víme, jak to vlastně dopadne, určitě bychom s napětím očekávali, co se bude dít dál a co na Bohdanku všechno čeká. I přesto dokáže pohádka udržet naši pozornost, rozesmát nás, příjemně vystrašit a pohladit po duši.

Malebná pohádka Sedmero krkavců dokazuje, že když chceme, umíme i dnes natočit dobrodružný příběh o prokletí, lásce i zradě a zaujmout a rozesmát malé i dospělé diváky. Kdyby byl úvod trochu originálnější a vyprávění bez logických nesmyslů a zmateností (za to ale trochu může i knižní předloha), bylo by Sedmero krkavců ještě větším příjemným překvapením, než je.

Nemluvit, dokážete si představit větší trest pro většinu žen?

sedmero_krkavcu_2015_foto_01

Červená Karkulka? Maruška na jahodách? Ne, Bohdanka v lese na houbách.