Ant-Man – recenze

ant-man_plakat1„Já si myslím, že bychom měli zavolat Avengers.“

Režisér Peyton Reed, jenž má na svědomí poměrně povedené komedie jako je Kašlu na lásku, Rozchod! či Yes Man, se vrhl do víru komiksu a rozšířil filmovou sérii společnosti Marvel. Tentokrát se do centra dění dostal Ant-Man, jež je vlastně zakládajícím členem hvězdného týmu Avengers.

Původní Ant-Man a geniální vědec Dr. Hank Pym (Michael Douglas) je již v důchodu, ale jeho vynález, fantastický oblek, který umožňuje svému nositeli se zmenšit a získat mnohonásobně vyšší sílu, bude brzy zneužit, pokud nebudou učiněny náležité kroky. Talentovaný zlodějíček a zoufalý otec Scott Lang (Paul Rudd) se má stát nejen novým Ant-Manem, ale i hrdinou, který (jak jinak) zachrání svět.

Je to milý taťka, roztomilý zlodějíček s pohlednou tvářičkou, ale neohrožený hrdina?Hereckému obsazení kraluje již zmíněný Michael Douglas, který má talentu na rozdávání. A lze mu uvěřit vše, co vypustí z úst. Paul Rudd sice má také co nabídnout, ale jeho superhrdinské charisma není takové, jaké by mohlo být. Je to milý taťka, roztomilý zlodějíček s pohlednou tvářičkou, ale neohrožený hrdina? I Evangeline Lilly jsme viděli v lepší kondici. Kde trochu pokulhávají klaďasové, dostávají se do popředí záporáci. Corey Stoll vdechl Darrenu Crossovi poctivou dávku sebestřednosti, úlisnosti i vyšinutosti, který bez mrknutí oka promění roztomilou kozičku v „mastnej flek“.

První setkání s novým hrdinou s sebou neodmyslitelně vláčí i povinnost seznámit se nejen s ním, s jeho motivací, ale zejména s jeho vlastnostmi. To může být vtipné, akční, nudné i fádní. V případě Ant-Mana je to něco mezi. Dostaneme se do podzemí, kde se seznámíme s ohnivými, potřeštěnými i kousavými mravenci, ale bohužel jen tak letmo. I výcvik se prakticky smrskne na splnění dvou, tří „velkých“ úkolů a jde se na věc. Tuto část filmu šlo určitě vytěžit lépe. Méně mluvit, více činit.

Na co jsme se určitě všichni těšili, je změna lidské perspektivy na mravenčí a naopak. Poprvé je „mravenčí jízda“ poutavá a na první pohled si s ní dali tvůrci záležet. Postupem času ale tato atrakce pomalu ztrácí na důležitosti a my spíše nevidíme, proč se ta postava drží za nos a proč ten upadl. Několik pomrknutí se ještě najde (kufřík, dětská železnice…), u některých si ale bezesporu vzpomeneme například na sérii Noc v muzeu, kde je akční scéna střižena na celkový pohled, kde se zdánlivě nic neděje.

O vtipnou, povedenou linku se starají nejen hlavní aktéři, ale i spousta vedlejších postav. Scottovi potrhlí kamarádíčci a jejich způsob shánění kšeftů stojí jednoduše za to. I policista Paxton (Bobby Cannavale) nás nejednou rozesměje. Vzhledem k tomu, že se ale jedná o akční sci-fi, prim by tu měla hrát akce. Té je tu bohužel méně, než bychom si nejspíš přáli. Máme tu jednu povedenou vloupačku ve stylu Mission: Impossible, jízdu na horské dráze, během které objevujeme vlastnosti kostýmu, ale než přijde na řadu opravdu kulervoucí akce, docela se načekáme.

Nový hrdina Ant-Man (a do budoucna i další člen filmového týmu Avengers) má tu nevýhodu, že jsme „namlsáni“ celou řadou více povedeným marvelovek. Některé vynikaly vtipem, jiné akčními scénami a některé dokonce obojím. Ant-Man nás neohromí, ale ani neurazí charismatem, chemií mezi postavami nebo akcí. Naše sympatie si získá tím, že si umí udělat legraci ze sebe, ze svého okolí a nebojí se strefovat ani do samotných Avengers.

Ant-Man dbá na bezpečnost i ve vaně.

ant-man_2015_foto_01

A tenhle znáš? Potká slon mravence a mravenec říká…