Králova zahradnice / A Little Chaos – recenze

kralova_zahradnice_2014_plakatKate prostě korzety sluší, a tak neodolala postavě z jiného století.

Sabine De Barra (Kate Winslet) je osamocená vdova, která se našla v navrhování zahrad. Přestože je bez konexí a nemá ani urozený původ, zaujme její práce zádumčivého Andrého Le Nôtra (Matthias Schoenaerts), a tak získá zakázku snů, stvořit část versailleských zahrad pro Ludvíka XIV. Musí však nadále bojovat o uznání jakožto žena mezi vzpurnými dělníky i kolegy, a nepoštvat svým přímočarým chováním proti sobě nikoho vlivného ze dvora. A Le Nôtre staví nejen zahrady, ale také cestu k jejímu srdci. Alan Rickman se ujal role krále, byl zároveň i režisér a spoluautor scénáře.

Králova zahradnice není přímo historický film. Byť spousta postav odpovídá reálným osobám, některá fakta jsou upravena. Například skutečný André Le Nôtre byl o více jak dvacet let starší než Ludvík XIV. Proto v době, ve které se snímek odehrává, už rozhodně nebyl ve věku, kdy bychom toužili vidět ho při romantických scénách, leda že by jeho protějškem byla Diane Keaton. Postava Sabine je zcela fiktivní, navíc v tehdejších časech by ženě takovouto pracovní příležitost neposkytli.

Jediné a obrovské štěstí měl Rickman ve volbě představitelů, respektive ve svém vlastním renomé a hereckém umu. Tak měl perfektně obsazeného Krále Slunce (čili jej sám ztvárnil), ale přemluvil i Winslet nebo Schoenaertse, kteří jsou oba pohlední a dostatečně ženští/mužní, věříme jim jako „hrdinům“. A nejde zapomenout na Stanleyho Tucciho, který je mistrem výstředních vedlejších postav.

Kate Winslet má v sobě eleganci a jakousi vzpurnou hrdost, která ji přímo předurčuje pro role žen, které se nenechají svázat konvencemi. Přestože se tím trochu zaškatulkovala, asi nikdy v nich nemůže přestat bavit. Nebála se ani zašpinit si ruce, a zvládla celkem dramatické scény, přestože byla na počátku těhotenství.

Alan Rickman se u svého druhého režisérského počinu asi nemohl rozhodnout, co chce točit.Alan Rickman se u svého druhého režisérského počinu asi nemohl rozhodnout, co chce točit. Zda historické drama, ve kterém by představil sebe a herecké kolegy s vtipnými parukami a klobouky, nebo příběh silné, emancipované ženy, která převálcuje své úzkoprsé mužské protivníky nespoutanou myslí, či romantický příběh dvou „umělců“, kteří ve světě svázaném společenskými pravidly najdou konečně v někom spřízněnou duši. Těžko říct.

Od druhé poloviny se snímek začne nezadržitelně rozpadat a nedotkne se nás žádná napínavá scéna. Určitou střídmostí v dějových linkách mohl snímek nabrat na intenzitě i držet více pohromadě. Nebo nás alespoň mohl příběh něčím překvapit. Postavy však jednají v rámci pevně daných mantinelů, které jim byly dány už na začátku. Žádný zvrat či vývoj.

Dalším prvkem zklamání je vizuální stránka. Ústřední motiv snímku je přece tvorba zahrady, jedné z nejkrásnějších na světě. Kamera nám dopřeje ale jen velmi málo záběrů na jakékoli květiny, stromy, nebo něco jiného naznačujícího spjatost hlavních hrdinů s přírodou. Že se snímek vůbec ani nenatáčel ve Francii, to už asi nikoho nepřekvapí.

Nedá se říci, že by byl snímek špatný nebo průměrný, ale jeho roztěkanost mezi styly brání v rozvinutí atmosféry. Ideálním divákem jste, pokud oceníte romantiku, která ale zase tolik prostoru nedostane, dobové kostýmy, aniž by vás rozčílily jiné historické nepřesnosti, a kvalitní britské herce, kterým by možná více slušel snímek z vlastní historie.

Kate Winslet zdůraznila Rickmanovi, že díky jejímu těhotenství bude mít alespoň působivější výstřih.

kralova_zahradnice_2014_foto_13

Od charismatického zahradního architekta by chtěla květinu nejedna divačka.