Everest – recenze

everest_2015_plakatMrazivý příběh o lidské vytrvalosti a odhodlání.

Nejvyšší a nejkrutější místo na zemi. Horský vrchol, na němž lidské tělo umírá, a to doslova. Na otázku, proč se ho pokoušet zdolat a působit tak sám sobě utrpení, si někdy neumí odpovědět ani samotní horolezci.

Režisér Baltasar Kormákur byl nadšený, když mu nabídli práci na filmu. Pochází z Islandu, kde (jak sám říká) „příroda není nikdy daleko“, a vždycky chtěl lidem vyprávět příběh o překonávání extrémních přírodních jevů a posouvání lidských hranic. Dobrodružné drama je inspirované událostmi z roku 1996, kdy na Mount Everestu zahynulo osm lidí, protože se nestihli vrátit z vrcholu včas, zastihla je hrozivá sněhová bouře a došel jim kyslík, jídlo i síla.

Herci pracovali v teplotách -30°C až 16 hodin denně.O nepálské katastrofě se hodně mluvilo a vznikalo nemálo popisů a reportáží. Členem tragické výpravy byl také novinář Jon Krakauer, který v roce 1997 o osudné cestě vydal knihu Peklo blízko nebe. Tvůrci filmu se snažili o maximální autentičnost. O to, aby kvůli množství dostupných informací příběh nezkreslili, aby nijak nehodnotili rozhodnutí nikoho z tehdejších členů výpravy. Setkávali se proto (a obsazení herci také) s těmi, kdo se tehdejší výpravy účastnili nebo dělali podporu v základním táboru, i s příbuznými zemřelých dobrodruhů. Natáčelo se v italských Alpách, ve filmových studiích v Římě a Velké Británii, ale také na samotném Mount Everestu.

Herci pracovali v teplotách -30°C až 16 hodin denně, ve výšce skoro 5 000 metrů a mohli si na vlastní kůži zažít, co je to strach o život. Bydleli v místech bez topení, se zamrzlou vodou a vybavení si nosili na plac sami. Všechny tvrdé podmínky jim ale pomohly se do role opravdu vžít a taky se stmelit mezi sebou. Natáčecí štáb musel opakovaně vyhrabávat stany a věci zpod vrstvy těžkého sněhu a nanovo je stavět. Úsilí všech zúčastněných vedlo k tomu, že Everest je plný dechberoucích vizuálních efektů, které ještě podtrhává efekt 3D, ale má také emocionálně silný scénář.

Ze začátku bychom nejraději byli na výpravě s nimi, o pár filmových hodin později máme vztek, že se o něco tak absurdního vůbec pokoušeli. Snímkem Everest se filmařům a hercům podařilo stvořit pohlcující drama, které diváky přiková k sedačkám, a také vzdát holt všem těm, kteří tehdy 10. května roku 1996 bojovali na nejvyšším místě světa o život i záchranu svých přátel.

Sympatický Doug Hansen (John Hawkes), pošťák, pro kterého byl Mount Everest životním snem.

everest_2015_foto_18

Pro texaského patologa Becka Weatherse (Josh Brolin) byla hora účinným antidepresivem.

everest_2015_foto_02

Scott Fisher (Jake Gyllenhaal), vždy pozitivně naladěný vedoucí společnosti Mountain Madness.

everest_2015_foto_04

90%

Everest

Ze začátku bychom nejraději byli na výpravě s nimi, o pár filmových hodin později máme vztek, že se o něco tak absurdního vůbec pokoušeli. Snímkem Everest se filmařům a hercům podařilo stvořit pohlcující drama, které diváky přiková k sedačkám, a také vzdát holt všem těm, kteří tehdy 10. května roku 1996 bojovali na nejvyšším místě světa o život i záchranu svých přátel.