Muž na laně / The Walk – recenze

muz_na_lane_2015_plakat„Rozhodně je to nezákonný. O nebezpečí ani nemluvě.“

Robert Zemeckis se vrací v plné parádě. Americký režisér sice nechrlí několik snímků za rok, ale jak se říká, někdy je lepší dát přednost kvalitě před kvantitou. Po Návratu do budoucnosti, Forrestu Gumpovi, Kontaktu či Trosečníkovi tu máme něco, co se nám bezesporu vryje do paměti.

Film Muž na laně je natočený podle skutečné události a mapuje cestu za snem. Francouzský eskamotér Filippe Pettit byl vždy přitahován místy, kde by se dalo natáhnout lano a přejít po něm. Přesněji řečeno, jeho láska k chůzi po laně vznikla, když poprvé na vlastní oči spatřil toto ladné umění v cirkuse. Pettitovi ovšem nestačilo pouhé šapitó. Pod dohledem učitele Papa Rudyho (Ben Kingsley) se odhodlaný mladík naučil vše, co bylo potřeba, aby se mohl projít například mezi věžemi Katedrály Notre-Dame.

Petiit ovšem toužil ještě po vyšší metě, a to 110 pater nad zemí. Napnout lano mezi tehdy nedokončené věže Světového obchodního centra ovšem není pouze o tom, sebrat odvahu a udělat krok a ocitnout se bez jištění na úzkém laně 400 metrů nad zemí. Nejtěžší je vše naplánovat, vymyslet a provést tak, aby k artistickému kousku vůbec došlo.

Jsme bezezbytku vtaženi do všeho, co se ve filmu děje.Pokud si myslíte, že Muž na laně bude nudné životopisné drama, jste na omylu. Snímek mapuje nejen Pettitův příchod do Paříže, první vystoupení, první ilegální kousek na veřejnosti, ale i pečlivé, nebezpečné a únavné několikaměsíční přípravy na zlatý bod programu. I když víme, jak kaskadérský kousek dopadne, jsme bezezbytku vtaženi do všeho, co se ve filmu děje. Seznamujeme se s Pettitem, s jeho přáteli, láskou, s jeho obavami, touhami i důvodem, proč to všechno vlastně dělá. A díky tomuto nahlédnutí pod pokličku dýcháme spolu s ním, prožíváme každý krok i zaváhání.

K tomu všemu ještě dostáváme obrovskou dávku vymazlené vizuální podívané. Je téměř až k nevíře, co všechno vzniklo v počítači. Filmaři museli doslova od základů postavit virtuální věže Světového obchodního centra, vrátit se v čase do roku 1974…, je toho neskutečně mnoho. Aby vše působilo co nejrealističtěji, nejenže ve studiu vznikl obrovský kus střechy Dvojčat, ale i Joseph Gordon-Levitt na sobě musel pořádně zapracovat. Herec absolvoval intenzivní trénink, během kterého si osvojil umění chůze po laně. Navíc musel zapracovat i na francouzském přízvuku. Nutno podotknout, že obojí zvládl na výbornou. Jako Filippe Pettit si nás získá od první sekundy.

Muž na laně sliboval, že se můžeme těšit na úžasnou podívanou, ale nabídl toho mnohem více. Robert Zemeckis nám nepředkládá pouze prázdný výhled ze střechy 400 metrů nad zemí a suše odvyprávěný životní příběh, ale dává nám možnost na vlastní kůži zažít dobrodružství, během kterého se budeme s hlavními hrdiny smát, bát, zamilovávat se i prožívat vzrušení ze splněného snu.

Jak zaujmout na prvním rande? Názorně jí ukažte, že se chystáte spáchat ilegální artistický kousek 400m nad zemí.

muz_na_lane_2015_foto_01

Pokud zabodujete, možná vám i vleze na záda a pomůže trénovat.

muz_na_lane_2015_foto_03

A na co hlavně nesmíte zapomenout? Pořídit si společnou fotografii, než spadnete dolů nebo než vás všechny zatknou.

muz_na_lane_2015_foto_04

95%

Muž na laně / The Walk

Muž na laně sliboval, že se můžeme těšit na úžasnou podívanou, ale nabídl toho mnohem více. Robert Zemeckis nám nepředkládá pouze prázdný výhled ze střechy 400 metrů nad zemí a suše odvyprávěný životní příběh, ale dává nám možnost na vlastní kůži zažít dobrodružství, během kterého se budeme s hlavními hrdiny smát, bát, zamilovávat i prožívat vzrušení ze splněného snu.