Macbeth – recenze

macbeth_2015_plakatKruté. Syrové. Působivé.

Kdo by neznal Shakespearovu slavnou tragédii Macbeth z roku 1606. Nebo jinak: kdo by neznal alespoň její název. Režiséra Justina Kurzela, tak jako desítku režisérů před ním, oslovil příběh o skotském válečníkovi, který se stane králem kvůli vyslechnuté věštbě čarodějnic. Poctivý a oddaný Macbeth se dozví, že by se měl stát králem, a nabádán svou nezdravě cílevědomou ženou bez zábran se rozhodne naplnění věštby popohnat pomocí zrady svého pána a ostré kudly. Oba manžele ale pak pronásleduje pocit viny i duchové lidí a přátel, jež zavraždili.

Do příběhu o králi, jenž byl ve své době ve skutečnosti velmi oblíbený, obsadil Kurzel oscarové herce. Hlavní roli skotského bojovníka a později krále ztvárnil Londýňan původně z Německa Michael Fassbender, známý z X-Mena jako mutant, který umí ovládat kov a hledá vrahy svých rodičů, nebo jako průzkumník z kosmické lodi Prometheus. Macbethovu ctižádostivou manželku hraje Pařížanka Marion Cotillard, která vlastní Oscara, Zlatý Globus i Českého lva za hlavní roli ve francouzsko-anglicko-českém hudebním dramatu Edith Piaf z roku 2007.

Ponuré skotské pláně, nehostinné krajiny, sychravé počasí i domy, stany a hrady…Hurá! Máme možnost se konečně dozvědět, případně si připomenout, jak to bylo v tomto slavném příběhu, který se dodnes musí studenti učit k maturitě, a to ještě s tak báječným hereckým obsazením. K tomu nás čeká skutečně uchvacující vizuální zpracování. Ponuré skotské pláně, nehostinné krajiny, sychravé počasí i domy, stany a hrady, při pohledu do jejichž útrob pocítíme nekonečnou vděčnost za svůj útulný teplý byt, byť by to byla garsonka ve starém paneláku.

Výkony herců jsou strhující. Obraz velmi působivý. Přesto od půlky nervózně pokukujeme po hodinkách, i když má snímek jen 113 minut. Možná je to tím, že jsou promluvy hlavních postav v poetickém jazyce a pro českého diváka tak může být náročné sledovat anglické věty, české titulky a ještě se snažit zorientovat, co básnický text vlastně říká. Možná je to ona krutost příběhu a nepříjemné prožitky postav, co nás vysiluje. V každém případě máme tak trochu chuť jít domů, i přesto, jak jsme ze začátku byli nadšení.

Dvě místa v ději působí trochu rušivě, a to když Macbeth náhle velmi rychle zešílí a když bez zjevné příčiny zemře Lady Macbethová. Celkově je ale film na velmi dobré úrovni a po jeho zhlédnutí už určitě znovu nezapomeneme, o čem že tato Shakespearova tragédie byla.

Uprostřed bojové vřavy, ve skotské mlze, jde Macbeth vstříc svému osudu.

macbeth_2015_foto_01

Co bylo učiněno, už nejde odčinit. A peklo je temné a na dosah…

macbeth_2015_foto_03

Tato královská koruna byla vykoupena mnohou krví i zdravým rozumem.

macbeth_2015_foto_04

70%

Macbeth

Výkony herců jsou strhující. Obraz velmi působivý. Přesto od půlky nervózně pokukujeme po hodinkách, i když má snímek jen 113 minut. Možná je to složitým básnickým jazykem, možná nás vysiluje krutost a syrovost příběhu či jeho tragický obsah...