Gangster Ka: Afričan – recenze

gangster_ka_2015_african_plakatExcelentní Hynek Čermák opět ve svém živlu.

Gangster Káčko je zase na scéně. „Co je na mně kontroverzního? To je normální obchod!“ rozčiluje se Hynek Čermák ve svém luxusním autě na Seychelách poté, co mu jeho šikovný právník a nejlepší kámoš Dardan zařídili útěk z Čech, kde pro něj byla půda příliš horká. Pro nás by možná byl pobyt v téhle zemi skvělou dovolenou. Jenže Káčko není jen tak někdo. Potřebuje drajv, dobrodružství, pořádnou akci. A taky sex, kokain a peníze. A právě tahle jeho psychopatická touha nezastavit se před ničím a nikým ho nakonec dožene až do Jihoafrické republiky, jako poslední šance na úkryt.

Gangster Ka: Afričan je druhým dílem filmu inspirovaném knihami Jaroslava Kmenty o kontroverzním ostravském podnikateli Radovanu Krejčíři. Kraviec neboli Káčko se od nápaditých obchodních aktivit dostal až do těch nejnebezpečnějších mafiánských vod a jeho putování je lemované miliony natištěných peněz, stovkami podplacených státníků a taky řadou mrtvol, které Dardan svědomitě, ale s hlubokou vráskou na čele pohřbívá.

Povedlo se jim do husté atmosféry stahujících se mračen funkčně zakomponovat suchý humor.„Ten příběh je vlastně do velké míry vystavěn na paradoxu,“ komentuje střihač Adam Dvořák náš obdiv nad tím, že se jim povedlo do husté atmosféry stahujících se mračen funkčně zakomponovat suchý humor. Čermák, kterého si pamatujeme z televizních obrazovek spíš jako komedianta, rozehrává na plátně širokou škálu nálad od pohodové bezstarostnosti až po vyšinuté záchvaty nervního alkoholika a hrubiána – a v každé z nich exceluje.

Doprovází ho Dardan (Predrag Bjelac – pro ty, co by nevěděli, také Igor Karkarov z Harryho Pottera), díky jehož charisma bychom si ho nehledě na nelegální povolání skoro přáli mít za strýčka. Ten má stejně jako v prvním díle zase roli vypravěče a jeho svérázná přirovnání společně se silným akcentem příběh povedeně okořeňují.

Oproti prvnímu dílu ubyli co do počtu vypravěči, a to je dobře. Objevilo se opět pár momentů, kde chvíli zaváháme, než se stihneme zorientovat, a několikrát nejde dobře rozumět. Vyjádření „musíme se vyšplhat až na špičku ledovce“ v opozici s klasickým významem (je to jen špička ledovce) nás zarazí na několik dlouhých sekund. Ale jsou to jen drobné výtky směrem k Pachlově režii a scénáři. I druhý díl potěší perfektním napětím, podmanivou akční hudbou, skvělými hereckými výkony (krom hlavních postav například přesvědčivý Filip Čapka). A k tomu všemu přibyly nové zajímavé exteriéry (Kanárské ostrovy, JAR) a další kvalitní efekty. I když Gangster Ka: Afričan působí při stejné stopáži místy trochu zdlouhavě (zřejmě kvůli tíživosti témat), nemá se vůbec za co stydět a je obstojným soupeřem svých zahraničních konkurentů.

„Ták výborně, to máme kontejner plný suprovního toaleťáku, takhle se vydělávají prachy!“

gangster_ka_african_2015_foto_06

„Kdyby mě tu někdo ještě neznal, já jsem ten blbec, co odmítl úplatek půl milionu.“

gangster_ka_african_2015_foto_04

„Průměrně zdatnýho zločince chytnou do týdne. Vopravdovej útěk stojí mraky peněz…“

gangster_ka_african_2015_foto_01

80%

Gangster Ka: Afričan

I druhý díl potěší perfektním napětím, podmanivou akční hudbou, skvělými hereckými výkony (krom hlavních postav například přesvědčivý Filip Čapka). A k tomu všemu přibyly nové zajímavé exteriéry (Kanárské ostrovy, JAR) a kvalitní efekty. I když Gangster Ka: Afričan působí při stejné stopáži místy trochu zdlouhavě (zřejmě kvůli tíživosti témat), nemá se vůbec za co stydět a je obstojným soupeřem svých zahraničních konkurentů.