Twilight sága: Rozbřesk 1. část / The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part One – recenze

Smrtí nic nekončí, ale naopak vše začíná.

Twilight sága se nám pomalu, ale jistě řítí do finiše. Tato filmová série rozdělila diváky na dva nevraživé tábory. Jedni Twilight milují a druzí se vyžívají v urážení a označování jednotlivých dílů jako „odpad“. Bill Condon se s odvahou pustil do režírování posledního dobrodružství Rozbřesk. Jak moc se mu to povedlo nebo nepovedlo? Podle mě se náročného úkolu zhostil se ctí. Bohužel, díky penězům a po vzoru Harryho Pottera, se vydal Rozbřesk cestou „dvojdílu“. Na jednu stranu se fanoušci mají ještě rok na co těšit a producenti vydělají víc penízků, ale to vše podívané na kráse a kvalitě moc nepřidává. První část se vždy a za každých okolností bude nést v duchu jakési předehry a nekonající se finále zanechá na jazyku patrnou pachuť.

Rozbřesk část 1. má, na rozdíl od předchozích dílů, jednu velkou výhodu, děj je konečně trochu o něčem jiném a posouvá se o příčku dál. V prvních třech filmech se řešilo, koho si má Bella (Kristen Stewart) vybrat? Rozhodne se pro Edwarda (Robert Pattinson) nebo Jacoba (Taylor Lautner)? Zde je už jednou provždy rozhodnuto. Kostky jsou vrženy a vše míří k neodvratitelné události. Snímek by se dal rozdělit na pomyslné, tři jednání. Svatba, líbánky a těhotenství. První dvě části jsou určeny převážně pro romantické duše. Samotná svatba a její přípravy jsou rozebrány do detailů. Dočkáme se lásky, poetiky, ale i vtipu. Především Alice Cullen (Ashley Greene) a Charlie Swan (Billy Burke) na sebe, kromě snoubenců, strhávají nejvíce pozornosti. Charlie umí být vtipný v každé situaci. Líbánky nám přinesou romantické a trochu kýčovité záběry. Bella se nám předvede trochu v jiné poloze, než ji známe. Ta tam je ta stydlivá slečna, už se nám z ní stala vdaná paní. Dámy, dejte si pozor na svůj pánský doprovod, tentokrát budou mít i oni důvod upřeně sledovat plátno. I když Edward umí být sexy, bohužel má i svou vtipnou stránku a rozhodl se, že nám během medových týdnů ukáže obě dvě. V závěrečné třetině nás čeká obrat o 180° a humor je nahrazen temnem, bolestí a bojem o život. Na některé záběry, zaobaleně řečeno, není hezký pohled a bude Vám z nich běhat mráz po zádech.

Podle mě se Billu Condonovi povedla poměrně podařená předehra. Romantické duše moc okamžiků k nudě nenaleznou. Kdo vyznává jiný filmový žánr a v kině se ocitne spíše v roli doprovodu, asi bude lehce vydýchávat zejména první půlku filmu. Ta druhá jim sedne více. Velmi rozebíraným aspektem filmu je hudba a od dob vlkodlaků i filmové triky. Co se hudby týče, zázrak, který nás provázel prvním filmem, se nekoná. Hodně sice na jedničku navazuje, ale není to zkrátka ono. Trikům bych dala asi za tři. Proměny Belly se jim velmi povedly a jak již jsem jednou řekla, není na ni hezký pohled. Klobouk dolů pánové a dámy. Za to ti vlkodlaci jsou stále na facku. Spousta lidí namítne, že Twilight sága primárně nestojí a nepadá zrovna na těchto tricích. Ano, s tím se sice souhlasit dá. Ale upřímně, když jednou z hlavních postav jsou právě vlkodlaci a série nevydělává zrovna málo, nezasloužili by si, být propracovanější a realističtější? Pak by se tento nedostatek, hlavně během soubojů, nemusel maskovat zběsilým a chaotickým střihem. Do Rozbřesku část 1. je zakomponována spousta humoru, což je milé a pobaví. Zároveň se tento fakt stává i poslední výtkou. Chvílemi totiž Rozbřesk působí vtipně i tam, kde vtipný být nemá. Naštěstí těchto okamžiků tu není tolik, jako například v Novém měsíci.

Rozbřesk část 1. pod taktovkou Billa Condona je, i přes několik nedostatků, poměrně kvalitním dílem série a pasovala bych ho na druhé místo hned za Stmívání. I když tuto příčku ukradl Zatmění doslova o fous. Nový měsíc se, v porovnání s těmito brášky, opravdu moc nepovedl. Uvidíme, co nás čeká v kinech za rok.

Přípravy na svatbu jsou pořádná bojovka.

Ve vlčí smečce se najdou i roztomilá štěňátka.

Královská hra šachy je tou pravou líbankovou zábavou. Nebo ne?