Eva Nová – recenze

eva_nova_2015_plakatSilný a smutný příběh o hledání odpuštění s pachutí zašlé slávy.

Emília Vášáryová v roli bývalé herečky, která dala přednost kariéře a novému muži před synem, kterého „odklidila“ k sestře. Když přijde o slávu, solidní práci a nevěrného partnera, propadne alkoholu. Po letech se snaží najít zase životní štěstí a bez lahve v ruce jí konečně dochází, že spočívá v rodině, které se sama vzdala. Syna ale zklamala tolikrát, že už jí nechce dát šanci.

V úvodu opouští léčebnu (ne poprvé), a vrací se do skromného bytu bez lidského tepla. Jediný, kdo se o ni zajímá, je kamarádka se stejnou zálibou v alkoholu. Eva se ale pokouší se závislostí bojovat a chce získat zpět svého syna, nyní dospělého muže s vlastní rodinou. Ten ji ani nepovažuje za matku, není divu, když byl odjakživa vychováván tetou.

Je zde mnoho silných témat…Je zde mnoho silných témat, ať už jde o závislost, která ovlivňuje a ničí celou rodinu, protože způsobuje nenávratné trhliny v důvěře mezilidských vztahů. Také zapomenutá sláva hrdé ženy, pro kterou už se nenajde práce, které obětovala vše. Přišla i o životní lásku partnera, protože v jeho postavení slavného režiséra si mohl ženy po svém boku bez problémů vybírat. V neposlední řadě je zde myšlenka o nepotřebnosti starých lidí, kteří žijí ve vzpomínkách, ale v aktivním světě už se pro ně místo nenachází.

Od první minuty příběhu bezradné Evy a jejího hledání smyslu života jsme samozřejmě uchváceni Vášáryovou. Navzdory její nepřístupné masce dobře chápeme emoce, které prožívá. Lokace jen podporují úzkostnou atmosféru, pečlivá práce kamery zachycuje propracované dialogy. Citlivé zachycení emocí v šikovných rukách režiséra Marka Škopa je nevídané. Film je zpracován skvěle, v našich krajích výjimečně vyčnívá, avšak závažné téma osloví užší okruh diváků.

Příběh lítosti a odpuštění působí dojemně, ale také depresivně a tíživě. Katarze hrdinky, která by atmosféru trochu uvolnila, je v nedohlednu. S lítostí sledujeme její snahu sehnat práci, aby si při tom zachovala sebeúctu i abstinenci. Sláva byla to jediné, co v životě měla. Jde o vynikající film s fantastickým výkonem Vášáryové, o tom není pochyb, ale je spíše pro silné povahy.

Šťastné časy jsou ty tam.

eva_nova_2015_foto_09

Svým chováním nenávratně poškodila svého syna.