Anomalisa – recenze

anomalisa_2015_poster Chceš motivovat ostatní lidi? Nejdřív si dej do pořádku vlastní život.

Michael Stone je uznávaný řečník a životní motivátor. Vydává se do Cincinnati v Ohiu na kongres, kde ho čeká důležitý projev o zákaznických službách. Michael umí poradit všem, jak být v životě šťastný a spokojený, jen ne sám sobě. Ubytuje se v hotelu, jehož personál planě řeční a neúnavně opakuje zdvořilostní fráze. Michael se chová apaticky a trochu frustrovaně, jediné, po čem touží, je být sám. Okolí mu přijde absolutně nezajímavé, což se projevuje tím, že muži i ženy (včetně jeho manželky) mluví stejným hlasem. Pravděpodobně by Michael strávil večer popíjením, kouřením a bolestivým vzpomínáním na bývalou lásku Bellu. Jenže pak potká Lisu.

Lisa Hesselmanová je na první pohled plachá tuctová žena ve středních letech. Ale Michaela naprosto uchvátí svým jemným hlasem. Po pár vypitých jablečných mojitech v lobby baru se protagonista dostává do trapné situace. Jak říct atraktivní Lisině kamarádce Emily, že není ta, po které touží? Nakonec ale s Lisou stráví příjemný večer ve znamení Lisina procítěného zpěvu Girls Just Want To Have Fun od Cyndi Lauper a rozpačitého sexu odhalujícího lidské nedostatky. Jenže ráno nastane těžký návrat do reality…

Vnímáme jejich pocity, naděje, obavy.Jeden ze současných nejoriginálnějších scenáristů a režisérů Charlie Kaufman (V kůži Johna Malkoviche, Věčný svit neposkvrněné mysli) má na kontě další zajímavý snímek. Romantické drama Anomalisa bylo natočeno technikou stop-motion animace, kterou známe například z Burtonovy Mrtvé nevěsty. Metoda funguje na nepatrném posouvání objektu tak, aby po spojení vznikl dojem plynulého pohybu. Natáčení filmu je tudíž technicky i časově náročné, ale Charlie Kaufman odvedl spolu s druhým režisérem Dukem Johnsonem precizní práci.

Film kromě nevšední techniky animace zaujme krásnou hudbou od Cartera Burwella a podmanivými tóny z opery Lakmé.  Diváci jistě ocení rozpracovaný psychologický obraz Michaela i Lisy. Vnímáme jejich pocity, naděje, obavy. Michael díky Lise nalezne novou chuť do života a přijde na to, že možná není nutné zanevřít na celý svět. Lisa zase díky Michaelovi nabude sebevědomí. Dříve žila jako outsider, anomálie neschopná zapadnout do společnosti. Ale neočekávaný ctitel, podle Lisy zcela mimo její ligu, ocení její „nevšednost“ a z anomálie jménem Lisa vytvoří roztomilou přezdívku Anomalisa. Kompenzuje se tím poněkud nudné prostředí a vzezření postav (snímek se odehrává v roce 2005, takže nemůže nabídnout historické kostýmy apod.).

Animované drama Anomalisa s humornými prvky je film po běžného diváka nezvyklý, až artový. S Michaelovou existenciální krizí se ale hodně lidí ztotožní. Bohatý, úspěšný muž není spokojen. S čím? Sužuje ho nenaplněná láska, nudný život,  krize středního věku? Asi od každého trochu. Na jednu noc najde spřízněnou duši, ale společenské konvence mu nedovolí zajít dál. Plusy snímku připisuje originální animované zpracování, vtipné chvilky a uklidňující hudba, minusy táhlé scény a všední stylizace kostýmů a prostředí.

„Mohu vás pozvat na skleničku, dámy?“

anomalisa_2015_foto_06

„Liso, nechtěla bys zajít ještě ke mně na pokoj? “

anomalisa_2015_foto_01

„Můžeme si jen lehnout a povídat.“

anomalisa_2015_foto_04

65%

Anomalisa

Animované drama Anomalisa s humornými prvky je film po běžného diváka nezvyklý, až artový. S Michaelovou existenciální krizí se ale hodně lidí ztotožní. Bohatý, úspěšný muž není spokojen. S čím? Sužuje ho nenaplněná láska, nudný život, krize středního věku? Asi od každého trochu. Na jednu noc najde spřízněnou duši, ale společenské konvence mu nedovolí zajít dál. Plusy snímku připisuje originální animované zpracování, vtipné chvilky a uklidňující hudba, minusy táhlé scény a všední stylizace kostýmů a prostředí.