Můj král / Mon roi – recenze

muj_kral_2015_plakatMá být pravá láska ničivá a bolestivá?

S hlavní hrdinkou Tony (Emmanuelle Bercot) se setkáváme, když zahájí náročnou rehabilitaci po úrazu na lyžích. Už sama nehoda byla trochu podivná, čehož si všimne ošetřující terapeutka a lehce navede Tony k tomu, aby se zamyslela nad svým životem. Je totiž evidentní, že zdevastované koleno je vlastně její nejmenší bolístkou. Postupně nám tedy Tony odkrývá svou minulost, která se točí okolo Georgia (Vincent Cassel), pomyslného krále, který dost často vládnul jejímu životu. A jako každý král umí být šlechetný a dobrotivý, ale i krutý a neústupný.

Když zahájí Tony rehabilitaci, nejsme si jisti, v jaké fázi je její vztah s Georgiem, víme pouze, že na ni má obrovský vliv. Tato nejistota nás udržuje většinu filmu v napětí. Netušíme, jak dlouho spolu byli, zda šlo o aférku, nebo mnoho let vztahu. Takže když si hrdinka zpětně promítá celé jejich soužití, nikdy nevíme, co přijde. Oba jsou výrazné, inteligentní a celkem bláznivé osobnosti, takže nás neustále překvapují. Střídají se kupodivu i role ve vztahu, tedy to, kdo má zrovna „navrch“. Někdy o budoucnosti partnerství rozhoduje Georgio, zatímco labilní Tony se hroutí a propadá závislosti na lécích, jindy jejich společný osud drží pevně v rukou ona, zatímco „král“ se jí nechce vzdát a neví, co se svým životem.

Georgio pravdivě prohlásí, že přece věděla od začátku, jaký je, a líbilo se jí to.Tony se musí neustále vypořádávat s nejistotou ve vztahu s mužem, který si nezávazně užíval s modelkami, má bohémské přátele, nebrání se drogám, prostě s mužem, který je sice ztělesněním vášně a dobrodružství, ale pro každodenní život nepoužitelný. Pro úspěšnou právničku to představuje nezvyklou volbu partnera. Ale když je později vyčerpaná a zničená z jeho chování, Georgio pravdivě prohlásí, že přece věděla od začátku, jaký je, a líbilo se jí to.

Rozhodně se nedá říct, že by hlavní hrdinka byla nesvéprávná chudinka zmítaná láskou, kterou budeme litovat. Její slepá oddanost ji často přivádí k hysterii a v tu chvíli obdivujeme Georgiův klid a trpělivost, i když mu samozřejmě nevydrží věčně. On dělá spoustu chyb a často je neústupný, ale není to zlý tyran, prostě člověk se svými nedokonalostmi. Vidíme tak, jak z obou dostává vztah to nejlepší, ale později i nejhorší. I když je velká láska opravdový dar, může nás úplně zničit.

V náročných rolích, jejichž obsazení a kvalitní ztvárnění bylo zcela zásadní, excelují oba hlavní představitelé. Emmanuelle Bercot není sice nejatraktivnější herečkou, avšak díky jejímu výkonu Tony věříme, že je natolik silnou a oduševnělou osobností, aby dokázala uhranout i nezkrotného Georgia. Vincent Casell působí zcela samozřejmě, charismaticky a mužně, jakoby hrál sám sebe.

Oba výkony se jim povedly ztvárnit tak autenticky, že nás dokážou vtáhnout do každé hádky. To je samozřejmě možné hlavně díky vedení režisérky Maïwenn, která nechává herce improvizovat. Nemáme tak pocit, že sledujeme dramatické odříkávání scénáře, spíše staré známé. Ztvárnili skvěle širokou škálu emocí, krom opravdu vypjatých momentů i běžné pocity jako uraženost, zaujetí, podráždění.

Příběh o lásce, krásné a zničující. Vše stojí na dvou hlavních postavách, které jsou propracované do detailu a zahrané Bercotovou i Casselem obdivuhodně přirozeně. I když konflikty mezi nimi jsou časté, film není pořád „o tom samém“ a nikdy nevíme, co nás čeká. Pro někoho bude Můj král moc dlouhý či emočně vypjatý, ale je silný a působivý.

Však on je ten smích přejde…

muj_kral_2015_foto_01

75%

Můj král / Mon roi

Příběh o lásce, krásné a zničující. Vše stojí na dvou hlavních postavách, které jsou propracované do detailu a zahrané Bercotovou i Casselem obdivuhodně přirozeně. I když konflikty mezi nimi jsou časté, film není pořád "o tom samém" a nikdy nevíme, co nás čeká. Pro někoho bude Můj král moc dlouhý či emočně vypjatý, ale je silný a působivý.