Švadlena / Dressmaker – recenze

svadlena_2015_dvd_plakatByla odlišná, musela odejít. Ale je prokletá ona nebo všichni ostatní?

Tilly Dunnage (Kate Winslet) odvezli z Dungataru jako malou po nešťastné smrti jejího spolužáka, poté, co byla obviněna z jeho vraždy. Dětství strávila v internátní škole, žila v Londýně, Paříži, Miláně, kde působila jako švadlena předních módních návrhářů a návrhářek, aby se po mnoha letech vrátila zpět domů. Vybavena špičkovým šicím strojem, vytříbeným vkusem a prvotřídním šatníkem přijíždí, aby zjistila pravdu – na celou událost si totiž nepamatuje a nevědomí za sebou táhne jako červenou nit. Vracíme se do 50. let minulého století.

Pak ale Tilly zjistí, jak to tehdy všechno bylo…Přítomnost prokleté „vražednice“ zahýbe smetánkou celého australského městečka, které své opovržení dává Tilly dostatečně najevo. Nepomůže jí ani matka (Judy Davis), která od Tillyina odjezdu žije v osamění a svou dceru vůbec nepoznává. Spojence žena nachází v místním strážníkovi (Hugo Weaving)a mladíkovi ze sousedství, Teddym (Liam Hemsworth). Všechny je totiž spojuje odlišnost. Všichni občané Dungataru žijí navenek spořádaný život, ale za zavřenými dveřmi domácností skrývají nevěry, domácí násilí, nemanželské děti a psychické poruchy. Být mentálně zpomalený, chudý nebo jako muž milovat módu, to se nenosí. Švadlena si ale všechny postupně chtíc i nechtíc získává, dungatarské ženy jsou okouzleny jejím uměním šít, muži jejím šarmem. Pak ale Tilly zjistí, jak to tehdy všechno bylo…

A tady se začíná děj trhat, druhá polovina snímku spěje už několikrát k závěrečnému konci, ale dvouhodinová stopáž nám připraví ještě pár překvapivých momentů, které už jsou pouhým sledem okolností dokazujících Tyllyino prokletí. Nudit nás však příběh nenechá, herci nás nechávají ve střehu hlavně ve chvílích, kdy parodují afektované dialogy starých filmů o lepší společnosti. Nemluvě o závěrečné pointě.

Rose z Titanicu, Hanna z Předčítače, pravá ruka Steva Jobse Joanna a teď prokletá švadlena Myrtle. Tilly, jak si hlavní hrdinka nechává říkat radši, asi nebude patřit mezi role, které si s Kate Winslet spojíme, přesto je však herečka v roli svérázné módní milovnice velmi přirozená a půvabná. Ať už si omotává kolem prstu mužskou část dungatarského obyvatelstva, odpaluje golfové míčky jako kulky vzteku, pečuje o svou matku nebo vytváří skvostné róby, vystupuje sebevědomě a ví, co dělá. Sympaticky působí to, že ačkoliv Tilly nemá zrovna útlou postavu, působí velmi žensky a přitažlivě. Milostné napětí mezi Tilly a Teddym na nás křičí i přes filmové plátno, navzdory tomu se neubráníme myšlence, že mezi Kate Winslet a Liamem Hemsworthem je ve skutečnosti čtrnáctiletý věkový rozdíl – ve filmu mají být protagonisté přibližně stejně staří, chodili do školy ve stejnou dobu. Stejně tak těžko uvěříme tomu, že Tilly a prostičká Gertude, jež se díky Tilly stává z upatlané prodavačky dungatarskou dámou, byly spolužačky.

Hlavní roli Kate Winslet občas zastiňuje Judy Davis jako její matka Molly, jejíž charakter se v průběhu děje nejvíc promění. Z ženy, která pomalu vzdala život, sledujeme proměnu v osobitou starší dámu, která v kritické chvíli ví, co je potřeba. Svými sarkastickými poznámkami si nás získává každou replikou.

Po zfilmování stejnojmenné knihy Rosalie Halm z roku 2000 sáhla nepříliš známá australská režisérka Jocelyn Moorhouse. Švadlena se snaží zkombinovat mnoho žánrů – drama, komedii, thriller i romanci. I přestože může podobná směsice působit tragikomicky, tvůrcům se podařilo vše sladit tak, aby výsledek nepůsobil jako kýčovité puzzle, ale dostává se nám líbivého prosluněného filmu, na který se velmi příjemně dívá.

„Vražda, nebo nehoda? Musím zjistit pravdu.“

svadlena_2015_foto_02

Slíbila, že z ní udělá nejhezčí dívku v Dungataru. A tak to splnila.

svadlena_2015_foto_03

„Nesmíme se jich bát. Tím se jim pomstíme nejvíc.“

svadlena_2015_foto_07

80%

Švadlena / Dressmaker

Druhá polovina snímku spěje už několikrát k závěrečnému konci, ale dvouhodinová stopáž nám připraví ještě pár překvapivých momentů, které už jsou pouhým sledem okolností dokazujících Tyllyino prokletí. Nudit nás však příběh nenechá, herci nás nechávají ve střehu hlavně ve chvílích, kdy parodují afektované dialogy starých filmů o lepší společnosti. Kate Winslet je v roli svérázné módní milovnice velmi přirozená a půvabná, vystupuje sebevědomě a ví, co dělá. Švadlena se snaží zkombinovat mnoho žánrů – drama, komedii, psychothriller i romanci. I přestože může podobná směsice působit tragikomicky, tvůrcům se podařilo vše sladit tak, aby výsledek nepůsobil jako kýčovité puzzle, ale dostává se nám líbivého prosluněného filmu, na který se velmi příjemně dívá.