Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil War – recenze

captain_america_obcanska_valka_plakatAvengers jsou neporazitelní. Dokáží zničit pouze sami sebe navzájem.

Marvel Studios již potřetí přináší velkofilm o nejpatriotičtějším superhrdinovi a jeho přátelích z pozměněného týmu Avengers. Captain America, Iron Man, Black Widow, Falcon a další se stále snaží dělat svět lepším místem. Bohužel po misi v nigerijském Lagosu, kdy Wanda alias Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) hodí neúmyslně bombu na budovu plnou civilistů, dojde politikům trpělivost. Světové vlády dále odmítají tolerovat neomezené konání Avengers a plánují převzít kontrolu do vlastních rukou. Členové týmu mají podepsat smlouvu, která umožní státům OSN rozhodovat o tom, kdy Captaina a spol. nasadí do akce.

Skupina superhrdinů se tím rozdělí na dva tábory. Iron Man, tedy Tony Stark (Robert Downey Jr.), se chce překvapivě podvolit dozoru. Smysluplný kompromis v podpisu vidí i Vision (Paul Bettany) a War Machine (Don Cheadle). Captain America, v civilu pod jménem Steve Rogers (Chris Evans), naopak nemá v plánu ztratit svou nezávislost. Rivalové zatahují do konfliktu další a další spojence (např. Ant-Mana, Hawkeyeho i vtipného mladého Spider-Mana). Ve chvíli, kdy jsou hrdinové rozeštvaní a zranitelní, se do děje zapojí „záporák“ Zemo (Daniel Brühl) s podlým plánem. Ovládne Avengers svár a touha po pomstě nebo spojí síly ke zničení pravého nepřítele?

V případě Občanské války nuda rozhodně nehrozí.148minutové akční sci-fi by se někomu mohlo zdát dlouhé, ale v případě Občanské války nuda rozhodně nehrozí. Bratři Anthony a Joe Russoovi se po komerčně úspěšném druhém dílu Captain America: Návrat prvního Avengera ujali režírování dalšího pokračování. Od první scény v Rusku roku 1991, zrodu Winter Soldiera, je publiku servírována v USA, Londýně, Vídni či Bukurešti jedna akce za druhou. Scenáristé Christopher Markus a Stephen McFeely stihli mezi bitkami nastínit osobní příběhy každého z Avengerů a logicky vysvětlit jejich motivaci k zapojení do konfliktu. Dobře tak zvládli vyřešit vzhledem k velkému počtu postav potenciálně nejrizikovější věc.

Nápadité bojové scény znehodnocuje zdůrazňování skutečnosti, že ani jeden Avenger nemá v plánu tomu druhému smrtelně ublížit. Soupeří jen „na oko“ (i když některé zásahy vypadají hodně bolestivě) a zároveň se ujišťují, že jsou pořád přátelé. Naštěstí střety střídají tiché konverzační scény, které poskytnou důmyslné zamlčování a odhalování informací nabízející i přes detailní trailer neustálá překvapení. Především pak finální plot twist v režii Zema.

Diváci, kteří nejsou skalními fanoušky komiksových hrdinů od Marvelu asi nepochopí spletité vztahy mezi protagonisty a narážky na ostatní marvelovské snímky. To jim však nezabrání v porozumění příběhu a obdivování neuvěřitelných speciálních efektů od Dana Sudicka či kostýmů z rukou Judianny Makovské. Herecké výkony snad ani nepotřebují komentář. Chris Evans, Robert Downey Jr. i Paul Rudd za sebou mají celovečerní filmy věnované výhradně jejich postavě, tudíž jsou zkušení. Ani nováčci jako Chadwick Boseman v roli Black Panthera nebo Daniel Brühl v roli Zema nezůstali zahanbeni a vnesli do filmu vlastní kouzlo. Za pochvalu stojí taktéž bravurní střih (Jeffrey Ford, A.C.E., Matthew Schmidt) a kamera (Trent Opaloch).

Captain America: Občanská válka je dobrodružné pokračování sci-fi série, na které se jistě těšili sta tisíce lidí ze všech koutů světa. Oprávněně, mix akce, vtipu, přátelství, zrady, pomsty a touhy po moci prostě baví. Steve Rogers navzdory názvu filmu nestrhává pozornost na sebe. Zhlédneme přehlídku mnoha individualit s rozmanitými nadpřirozenými schopnostmi, převážně v dechberoucích bojových scénách plných speciálních efektů. Pár nedokonalostí se objevilo, jako snad v každé filmu, ale celkově jde o velmi povedený „akčňák“ stvořený a zahraný zkušenými profesionály.

Když se spojí skupina nadlidí.

captain_america_obcanska_valka_foto_07

A postaví se proti druhé.

captain_america_obcanska_valka_foto_05

Nemůže to skončit dobře.

captain_america_obcanska_valka_foto_14

80%

Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil War

Captain America: Občanská válka je dobrodružné pokračování sci-fi série, na které se jistě těšili sta tisíce lidí ze všech koutů světa. Oprávněně, mix akce, vtipu, přátelství, zrady, pomsty a touhy po moci prostě baví. Steve Rogers navzdory názvu filmu nestrhává pozornost na sebe. Zhlédneme přehlídku mnoha individualit s rozmanitými nadpřirozenými schopnostmi, převážně v dechberoucích bojových scénách plných speciálních efektů. Pár nedokonalostí se objevilo, jako snad v každé filmu, ale celkově jde o velmi povedený „akčňák“ stvořený a zahraný zkušenými profesionály.