Hra peněz / Money Monster – recenze

hra_penez_2016_plakatJak to dopadne, když chce osamělý jedinec bojovat s finančními korporacemi?

Hra peněz je první větší režijní počin Jodie Foster, dříve často obsazované herečky. A dá se říct, že se jí povedlo natočit svižný, ale přesto nabitý snímek. Film na pomezí thrilleru a komedie s ústřední dvojicí Julia Roberts a George Clooney určitě nezapadne, přesto se nedá očekávat, že osloví všechny. Jako celek však funguje skvěle a plní očekávání zábavného oddechového bijáku.

Hra peněz je show, v níž moderátor Lee Gates nekonvenční formou seznamuje diváky s novinkami na finančních trzích.Zápletka je jednoduchá. Do přímého přenosu zábavně vzdělávacího pořadu Hra peněz vtrhne neznámý muž s pistolí v ruce a jeho prvním požadavkem je, aby vše dál běželo živě. Následující drama tak sledují lidé po celém světě. A o co vlastně atentátníkovi Kylu Budwellovi (Jack O´Connell) jde? Hra peněz je show, v níž moderátor Lee Gates (George Clooney) nekonvenční formou seznamuje diváky s novinkami na finančních trzích – pomocí vtipů, grafů a ukázek ze starých filmů a zvukových efektů. Všechno doplňuje úvodní taneček se spoře oděnými dívkami, na závěr Lee dodá investiční tip pro ziskuchtivé investory – jedním takovým byla společnost Ibis, jejíž akcie ale padly. Právě do nich Budwell investoval a přišel o veškeré jmění. Z toho teď viní Leeho, nasazuje mu vestu s výbušninou a chce vysvětlení. Plus 800 milionů dolarů za všechny, kteří na Ibis vsadili.

Kromě Clooneyho postavy postaršího moderátora, který je znechucený svým životem a pohrdá ostatními, má největší potenciál Julia Roberts jako režisérka televizní Hry peněz Patty Fenn. Vlastně hlavně její hlas – všechno režíruje ze zákulisí, je hybatelem děje. Ti dva celý příběh táhnou, těžko si představit, že by Hra peněz zafungovala s ne tak známými tvářemi.

Lee společně se štábem v sobě probouzí novinářské pudy, které se s formátem pořadu dávno rozešly, a pátrá po tom, kam se záhadně poděl ředitel společnosti Ibis Walt Camby (Dominic West). K tomu jí odpomáhá ambiciózní a lehce naivní mediální manažerka a milenka onoho bosse. Postava solitéra, který vstupuje do studia jako padouch a terorista, se v průběhu stává hrdinou a symbolem boje proti korporacím a získává si podporu lidí – i moderátora Leeho. I jeho charakter prodělá značný vývoj – společně se snaží až pateticky zachránit svět. Snímku dodává na atraktivitě, že se vše prakticky odehrává v reálném čase. Děj je zasazen do rámcové kompozice, tvůrci ho pojali jako ohraničenou epizodu života postav i onoho pořadu. To sice působí komplexně, ale trochu moc „americky“.

Hra peněz je v kostce kvalitně odvedený film na odpočinkové večery. Ačkoliv v první části je vážně zábavný, dokáže rozbít scény fakt vtipnými momenty (jako třeba, když si to produkční show rozdává s manažerkou, protože testují novou viagru od farmaceutické společnosti, zatímco policie evakuuje budovu), ve druhé půlce už sklouzává ke klišé a spěje k typickému konci. Nebo nakonec nezvítězí „dobrý“ lid nad „zlým“ bossem?

Jak objasnit současnou tržní situaci prostřednictvím tanečku?

Může za pád akcií algoritmus nebo lidský záměr?

Jakou cenu má lidský život?

80%

Hra peněz / Money Monster

Hra peněz je v kostce kvalitně odvedený film na odpočinkové večery. Jde o první větší režijní počin Jodie Foster, dříve často obsazované herečky. A dá se říct, že se jí povedlo natočit svižný, ale přesto nabitý snímek. Film na pomezí thrilleru a komedie s ústřední dvojicí Julia Roberts a Goerge Clooney určitě nezapadne, nedá se ale očekávat, že osloví všechny. Jako celek však funguje skvěle a plní očekávání zábavného oddechového bijáku.