Psí srdce / Heart of a Dog – recenze

psi_srdce_2015_plakatPodivná kombinace nudy a emocí.

Americká avantgardní umělkyně Laurie Anderson natočila dokumentární esej, ve kterém se snaží popsat vztah se svým psem. Spíše než o klasický film se jedná o sérii obrázků a krátkých klipů, které jsou doprovázeny autorčiným komentářem. Kromě vyprávění konkrétních příběhů ze života se svou fenkou se Laurie pokouší formulovat otázky o smyslu bytí, analyzuje vztahy se svými rodiči, nebo hovoří o nabourávání soukromí amerických občanů po útocích 11.9.

Celkový dojem z filmu je velmi rozpačitý. Celkový dojem z filmu je velmi rozpačitý. Kvalita a výpovědní hodnota oněch obrázků a klipů, které z velké části tvoří portrétní fotky autorčina psa, není příliš vysoká. Jednotlivé snímky jsou „dokrášleny“ různými filtry a texturami, střídají se rozmazané fotografie s animovanými klipy a leckdy se objeví i zcela anonymní záběry z bezpečnostních kamer. Obrazová část Psího srdce vypadá, že je tam tak nějak navíc, neboť vše podstatné je řečeno v komentáři. Ten je laděn velmi filosoficky a emotivně. Obsahuje mnoho buddhistických pouček a pokládá celou řadu otázek.

Pro diváka je trochu problém udržet pozornost, protože autorka skáče z tématu na téma, až nám nakonec tak nějak uniká smysl díla. V jednu chvíli je řeč o tom, jak její, v tu dobu již slepá fenka, hrála na piano na benefičním koncertě za práva zvířat, na což se bez jakékoliv spojitosti navazuje posteskem nad negativními dopady protiteroristických opatření.

Vypadá to, jako kdyby Laurie natočila vzpomínkový materiál na svého bezesporu milovaného mazlíčka a snažila se mu dodat celospolečenskou důležitost tím, že přidá pár částí s lidskoprávní tématikou. Míchání témat spolu s nezáživným obrazem dokázalo ke konci docela nudit. Na tomto snímku je dobře vidět, že tvorba filmů není autorčinou profesí.

Jakkoliv bylo narušení soukromí občanů Spojených států po 11. září závažné, a mělo by se o něm mluvit, je to téma na úplně jiný film. Tato podivná kombinace, které se dopustila Laurie Anderson působí spíše směšně.

Některé obrazy jsou z psího pohledu.

psi_srdce_2015_foto_01

30%

Psí srdce / Heart of a Dog

Vypadá to, jako kdyby Laurie natočila vzpomínkový materiál na svého bezesporu milovaného mazlíčka a snažila se mu dodat celospolečenskou důležitost tím, že přidá pár částí s lidskoprávní tématikou. Míchání témat spolu s nezáživným obrazem dokázalo ke konci docela nudit.