Pára nad řekou – recenze

para_nad_rekou_2015_plakatO nespoutaných živlech.

Světská sláva, polní tráva. Lidský život je jako pára nad řekou, a proto není kam spěchat.“ Těmito slovy hned na začátku uvádí Ľubomír Tamaškovič nový dokument Filipa Remundy a Roberta Kirchhoffa Pára nad řekou.

Sledujeme scénky ze života tří starých jazzmanů, kteří si prožili svá léta slávy.Sledujeme scénky ze života tří starých jazzmanů, kteří si prožili svá léta slávy a nyní, ke konci života, když jejich popularita pominula, vzpomínají. Všichni tři, Laco Déczi, Ľubomír Tamaškovič a Ján Jankeje v šedesátých letech opustili Československo, aby se mohli svobodně věnovat hudbě. Dokument se skládá jednak ze spontánních záběrů a jednak ze sehraných scének, které se však jindy staly. Natáčení probíhalo s přestávkami deset let. Zejména proto, že všichni pánové jsou svým způsobem divoké existence. Bohužel se dokončení filmu nedožil Ľubomír Tamaškovič, který v roce 2013 zemřel.

Dokument se původně měl jmenovat Jazz Wars, jako parafráze hvězdných válek. Laco Déczi totiž přirovnává svou jazzovou hru na trubku k válce proti popu. Spíše než o „válečný“ film jde o film smířlivý. Staří muzikanti se smířili s novým světem, nesnaží se žít z podstaty, ale dále hrají svůj jazz a inovují ho. Netrápí je, že se jejich publikum tenčí, protože jsou přesvědčeni, že svou muziku dělají správně. I když se jim nyní nedostává takové popularity, jako současným popovým muzikantům, vědí, že jejich tvorba a jejich žánr všechny chvilkové hvězdičky přežije.

Je to rozvláčný a nakonec i poněkud smutný film, u kterého není kam spěchat, plný absurdních scének, ve kterém je velmi dobře cítit vzpouzení se stářím spoutávaného živlu. Je to dokument, který se nesnaží řešit nějaká zásadní světová témata, varovat ani vychovávat. To je celkem příjemné osvěžení. Na jednotlivých scénách nepoznáte, jak staré z celého desetiletého intervalu jsou, protože se hlavní protagonisté příliš nemění. Je to sonda do života starých mužů, kteří se srovnali se životem, a nebojí se užívat si ho stále plnými doušky, s osobitým humorem a výbornou muzikou.

Ľubomír Tamaškovič při svém posledním vystoupení.

para_nad_rekou_2015_foto_x14

Dnešní obživa jazzového muzikanta není nic jednoduchého.

para_nad_rekou_2015_foto_x15

Všem třem protagonistům se podařilo uspět v zahraničí.

para_nad_rekou_2015_foto_x07

80%

Pára nad řekou

Sledujeme scénky ze života tří starých jazzmanů, kteří si prožili svá léta slávy a nyní, ke konci života, když jejich popularita pominula, vzpomínají. Všichni tři, Laco Déczi, Ľubomír Tamaškovič a Ján Jankeje v šedesátých letech opustili Československo, aby se mohli svobodně věnovat hudbě.