Deepwater Horizon: Moře v plamenech / Deepwater Horizon – recenze

deepwater_horizon_more_v_plamenech_2016_plakatZjistíte, že i voda může hořet…

Inspirováno pravdivými událostmi z roku 2010. Mike Williams, Jimmy Harrell (přezdívaný pan Jimmy) a Andrea Fleytas jsou zaměstnanci na ropné plošině jménem Deepwater Horizon ve vlastnictví ropné společnosti BP. Vše vypadá, že je přesně tak, jak má být. Mike, Jimmy a Andrea se po nějaké době nepřítomnosti vracejí na plošinu opět pracovat a všechno se zdá být při starém. Na místě jsou přítomni i zástupci ropné společnosti, která plošinu vlastní. Mezi nimi je i nafoukaný Donald Vidrine, hlavní představitel firmy. Při testech tlaku plošiny ovšem vyjde najevo, že něco není úplně v pořádku. To vede k velmi rychlému sledu událostí, které nikdo nečekal.

Vše, co se stalo, se stalo doopravdy v reálném světě.Deepwater Horizon byla skutečná plošina, postavy se kterými se setkáváme, jsou skuteční lidé. Vše, co se stalo, se stalo doopravdy v reálném světě. A to je na tom všem tak hrozivé. Režisér Peter Berg se snažil o autentické a přesvědčivé převyprávění skutečných událostí, a to se mu povedlo tak dobře, že z toho člověku až běhá mráz po zádech.

Snímek je kvalitní nejen zpracováním, ale z velké části i hereckými výkony. Známých jmen tu najdeme spoustu. Hlavního hrdinu celé události ztvárnil Mark Wahlberg, který divákům ukázal, že zdaleka nepatří jen do odlehčených komedií typu Méďa. Ne, ve Wahlbergovi je mnohem víc a nyní měl šanci to po delší době dokázat. Hlavní ženské role se ujala nová filmová tvář Gina Rodriguez a zdá se, že by mohla být novým velkým objevem. Kurt Russell si zahrál všemi milovaného šéfa zaměstnanců plošiny, kterému přezdívají pan Jimmy. Jako vždy nezklamal, má prostě neuvěřitelné charisma. Tak trochu padoucha ztvárnil John Malkovich. Postava slizkého nafoukaného představitele ropné společnosti mu neuvěřitelně sedla. Ve vedlejších rolích se mimo jiné objevili Kate Hudson, Dylan O’Brien či Ethan Suplee.

Samozřejmě tento film by nemohl fungovat bez speciálních efektů, které podporují jeho celkovou kvalitu. Když si člověk porovná snímky skutečné plošiny Deepwater Horizon a té udělané výhradně pro natáčení, nenajde skoro žádný rozdíl. Tomu se říká dobře odvedená práce. Samotné záběry na detaily plošiny a jak celý její systém funguje zvenčí i zevnitř, nám pomůžou porozumět celé té otřesné události, a proč se to vlastně stalo.

Exploze ropné plošiny v roce 2010 je největší ropnou katastrofou v dějinách USA. Je to událost, nad kterou by se světoví ropní magnáti měli zamyslet a vzít si z ní ponaučení. Je to výbuch, který otřásl světem a měl za následek poškození mnoha lidských životů a skoro nevratné znečištění moře a prostředí. Je dobře, že tvůrci chtějí světu toto připomenout, na takové věci by se nemělo zapomínat a lidé by měli vědět, jak to přesně všechno bylo.

Převedení skutečných událostí na filmové plátno je zpravidla docela ošemetná věc a je těžké to odvést správně a korektně. Deepwater Horizon: Moře v plamenech je důkazem, že to jde, i když jsou to události, na které bychom už raději zapomněli. Snímek je napínavý a plný akce, člověk se ani chvilku nenudí, pořád se něco děje. Efekty, děj i herci se skvěle doplňují. Na autentičnosti dodávají i dobové záběry se skutečnými hrdiny příběhu, není pochyb, že tím chtěli tvůrci mimo jiné trochu zahrát na lidské city. Na konci máme pocit zhnusení nad tím, co všechno lidé můžou způsobit kvůli chamtivosti a vlastní hlouposti. Je dobře, že toto drama vzniklo a je dobře, že se povedlo.

Odlet na plošinu a hurá do práce.

deepwater_horizon_more_v_plamenech_2016_foto_08

Ticho před bouří, něco tu nehraje…