American Honey – recenze

american_honey_2016_plakatKdyž už nemáte co ztratit, je nejlepší utéct.

Mladá Star žije v nuzných podmínkách, každý den se se svými mladšími sourozenci prohrabuje odpadky, aby v nich našla jídlo, a nemá v životě moc důvodů k radosti. Jednoho dne se jí naskytne příležitost od všeho utéct a připojit se ke skupince mladých lidí, cestujících po USA a prodávajících předplatné časopisů. Specifická komunita ji přijme mezi sebe, ale ani s touto novou rodinou to nebude mít Star jednoduché, zvlášť když se zamiluje do charismatického, ale nepředvídatelného Jakea (Shia LaBeouf).

Oceňovaná britská scénáristka a režisérka Andrea Arnold přichází s dalším realistickým sociálním dramatem. Její práce je dokumentárně podrobná, ale také umělecky hodnotná. Neubráníme se srovnání s jejím předchozím výrazným dílem Fish Tank, protože sdílí mnoho společných prvků. V hlavní roli opět náhodně objevená neherečka, vynikající herecký partner s nejasnými záměry, výborně fungující chemie mezi nimi. V American Honey je představitelka hlavní role Sasha Lane o něco výraznější a přesvědčivější, zároveň už se příběh neodehrává jen na jednom místě, ale jde spíše o road trip. Rozhodně nejde o snímek pro masy, což naznačuje jak stopáž 163 minut, tak samotné téma.

Dredatá a okatá dívka dokáže vyjádřit širokou škálu emocí v drsných a nepřikrášlených podmínkách. Hlavní hvězdu snímku Sashu Lane objevila režisérka na floridské pláži a oslovila ji. Dredatá a okatá dívka dokáže vyjádřit širokou škálu emocí v drsných a nepřikrášlených podmínkách. Mladí prodejci bez domova a zázemí musí každý den bojovat s novými výzvami a zasloužit si své setrvání ve skupince. Kamera následuje hrdiny všude, a některé scény nás překvapí a zaujmou, jiné zdlouhavější bohužel trochu nudí. Jsou zde však dobře zachycené různé nálady a tempo, živelnost akcí i úzkost při pomyšlení na budoucnost.

K tomu nejlepšímu patří scény, kdy Star skutečně prodává předplatné časopisů, tedy grilovačka u bohatých kovbojů nebo krátká jízda s řidičem kamionu. V té chvíli se projevuje její citlivost a přirozený zájem o lidi kolem, její sny a zájmy. Mezi partou ztracených existencí musí zákonitě vyčnívat a symbolický závěr je toho důkazem.

Takřka intimní atmosféra mezi všemi zúčastněnými působí autenticky, a není to náhoda. Štáb při cestování většinou pobýval v motelech, kde se i natáčelo, Andrea Arnold dávala hercům (a nehercům) volnost, aby jen neodříkávali text, nechala je vybírat písně při jízdě dodávkou, takže se účastnili tvorby soundtracku a sami reagovali na různé situace. Z mnoha z nich se stali přátelé a jiskření mezi Sashou Lane a Shiou LaBeoufem bylo dle fotografií z bulváru také reálné. Kromě nich je výborná i vůdkyně party v podání Riley Keough, kterou jsme mohli zaznamenat třeba loni v Šíleném Maxovi (něco z charismatu svého dědečka Elvise Presleyho určitě podědila).

Pravděpodobně čím větší životní zkušenosti má divák s podobnou touhou po svobodě, útěkem od špatného rodinného zázemí, nebo s drogami, tím snáz si najde i cestu k hrdinům snímku. Jinak je však naše běžná realita od jejich (naštěstí) hodně vzdálená.

Film je pozoruhodný, ale zaujme jen úzký okruh diváků. Je úmorně dlouhý, některé scény se opakují, příběh se kvůli rozvleklému tempu úplně rozplývá a postrádáme gradaci. Sem tam se pak najednou zjeví naprosto odzbrojující scéna. Živelný soundtrack a výbornou kameru je také třeba vyzdvihnout. Hlavní hrdinka je ztvárněna Sashou Lane opravdu citlivě a záleží nám na ní. Touží po lepším životě a umí si najít cestu k lidem, takže osloví i diváka.

Směska výstředních existencí, které neměly co ztratit, a tak prostě nasedly do dodávky.

american_honey_2016_foto_01

Výběr herců se povedl na jedničku.

american_honey_2016_foto_07

Vyhlídky do budoucna nejsou zrovna růžové.

american_honey_2016_foto_08

70%

American Honey

Film je pozoruhodný, ale zaujme jen úzký okruh diváků. Je úmorně dlouhý, některé scény se opakují, příběh se kvůli rozvleklému tempu úplně rozplývá a postrádáme gradaci. Sem tam se pak najednou zjeví naprosto odzbrojující scéna. Živelný soundtrack a výbornou kameru je také třeba vyzdvihnout. Hlavní hrdinka je ztvárněna Sashou Lane opravdu citlivě a záleží nám na ní. Touží po lepším životě a umí si najít cestu k lidem, takže osloví i diváka.