Paterson – recenze

Každý den přináší něco nového.

Vytáhlý řidič autobusu Paterson (Adam Driver) vede ve stejnojmenném městě spořádaný a jednotvárný život. Sám od sebe se po šesté hodině ranní probudí, políbí svou krásnou ženu Lauru (Golshifteh Farahani), posnídá cornflakes a vydá se do práce. Předtím, než s autobusem č. 23 vyrazí na známou trasu, poznamená si do notýsku pár veršů – psaní poezie je jeho velký koníček. Po návratu domů odevzdaně zjišťuje, jak Laura mezitím umělecky „vylepšila“ interiér domu. Kde co přebarvila, rozstříhala, přešila, tvůrčí činností se zase baví ona. Večer už jen zbývá vyrazit se psem Marvinem (Nellie) na procházku a zastavit se v místní putyce na jedno pivo bez pěny.

Přesto se každý den stane něco, co ho udělá unikátním. Jednou si Paterson zpříjemní večerní venčení poslechem rapera cvičícího v prádelně, podruhé se seznámí s holčičkou, která má stejný tajný notýsek jako on, potřetí potká Japonce na výletě v Patersonu jakožto rodišti slavného básníka Williamse Carlose Williamse. Laura je živel, s kterou se muž nikdy nenudí, miluje černobílou barvu, srší bláznivými nápady a sní o kariéře country zpěvačky. Nenáročný Paterson představuje pravý opak. Neprojevuje žádné sny, touhy ani emoce. Je spokojený, když je Laura šťastná.

Nezávislý americký tvůrce s českými předky Jim Jarmusch si vybudoval osobitý styl.Nezávislý americký tvůrce s českými předky Jim Jarmusch si vybudoval osobitý styl. Celosvětové uznání si získal snímkem Mrtvý muž s Johnnym Deppem v hlavní roli, mezi další významná Jarmuschova díla patří např. Ghost Dog – Cesta samuraje, Kafe a cigára nebo Přežijí jen milenci.  Na svém nejnovějším dramatu Paterson pracoval v roli scenáristy i režiséra. Podle jeho slov je Paterson tichý příběh, kde si hlavní postavy neprojdou žádným konfliktem. Jednoduše mapuje den po dni týden mladého páru a vytváří tak protiklad proti záplavě akčních a dramatických filmů plných zla. Hudby se ujal Carter Logan, který je současně jedním z producentů, a nenásilně podkreslil vybrané scény. Za Patersonovou poezií se ve skutečnosti skrývá uznávaný básník a překladatel Ron Padgett.

Adama Drivera znají diváci jako zápornou postavu Kyla Rena ze Star Wars: Síla se probouzí, s oscarovým režisérem Martinem Scorsesem spolupracoval na novém snímku Silence. Na zádumčivého a trochu podivínského mladíka, který rád pozoruje okolí, se Driverův netypický obličej hodí skvěle. Íránská herečka Golshifteh Farahani vnáší do dramatické komedie energii, její uhrančivé oči upoutají pozornost nejednoho muže. Vzhled protagonistů však není jediným důvodem, proč je Paterson úspěšným filmem, dobré herecké schopnosti se projevují každou minutu. Drobné něžnosti a gesta, která upevňují vztah, zahrála dvojice s odzbrojující přirozeností. Příběh je sice postaven na Patersonovi a Lauře, dočkáme se ale i spousty vedlejších postav, např. barmana Doca (Barry Shabaka Henley), kteří děj posouvají. Nejroztomilejším a nejvtipnějším prvkem je potom se svým chrochtáním a zamračeným pohledem buldok Marvin.

Drama Paterson vypráví o poezii každodenního života a kráse všedního dne. Přestavuje další počin ze skupiny netradičních festivalových snímků, které nemusí pochopit masové publikum. Dvouhodinová stopáž je pro lyrický a víceméně bezdějový film opravdu zbytečná a nezachrání to ani výrazné postavy a lehký humor. Paterson může vypadat jako milující manžel, ale také jako ňouma, co neumí říct ne a Laura jako exotická kráska, ale i jednoduchá a namyšlená holka bez talentu. To si každý musí rozhodnout sám. Patersona patřičně ocení lidé, kteří mají cit pro detail a nepotřebují k filmovému zážitku honosné kostýmy, vybuchující auta a umírající netvory.

Navzdory odlišnostem spolu pár dokáže žít, protože se navzájem miluje a respektuje.

paterson_2016_foto_03

Marvina naopak panička miluje a páníček nesnáší.

paterson_2016_foto_04

Nikdy nevíte, koho zajímavého na toulkách potkáte.

paterson_2016_foto_08

70%

Paterson

Drama Paterson vypráví o poezii každodenního života a kráse všedního dne. Přestavuje další počin ze skupiny netradičních festivalových snímků, které nemusí pochopit masové publikum. Dvouhodinová stopáž je pro lyrický a víceméně bezdějový film opravdu zbytečná a nezachrání to ani výrazné postavy a lehký humor. Paterson může vypadat jako milující manžel, ale také jako ňouma, co neumí říct ne a Laura jako exotická kráska, ale i jednoduchá a namyšlená holka bez talentu. To si každý musí rozhodnout sám. Patersona patřičně ocení lidé, kteří mají cit pro detail a nepotřebují k filmovému zážitku honosné kostýmy, vybuchující auta a umírající netvory.