Lurdy / Lourdes – recenze

Boží zásah nebo kruté hrátky osudu?

Film Lurdy není snímkem pro všechny a každý divák ho bude zajisté vnímat jinak. Po přečtení oficiální synopse byste mohli čekat něco trochu jiného, než co se nakonec odehrává na plátně. Drama, vyostřené okamžiky a citově vypjaté scény se nekonají. Film působí až neuvěřitelně chladně a neosobně. Všechny postavy se chovají velmi odtažitě, až roboticky. O to víc každý úsměv atmosféru neuvěřitelně prozáří. V tomto ohledu je dokonalá hlavní sestra Cécile (Elina Löwensohn).

Zatím píši jen o pocitech a děj filmu nechávám bez povšimnutí. Možná je to tím, že Lurdy jsou typem snímku, který vás nutí po zhlédnutí o něm přemýšlet a diskutovat. Mladá žena Christine (Sylvie Testud) se se skupinou dalších poutníků a jejich pomocníků vydala na pobyt do duchovního města Lurdy. Všichni se zde modlí a prosí, aby je Bůh vyslyšel, učinil zázrak a uzdravil je jak na duši, tak na těle.

Vzhledem k tomu, že osobní otázku víry nemám zcela zodpovězenou, chápu a vysvětluji si film jinak, než ateista nebo oddaný věřící. Dle mého názoru se nám Lurdy snaží říct tři zásadní poselství:

1. Cesty Boží jsou nevyzpytatelné a nikdo si nemůže být jist tím, co ho v budoucnu čeká.

2. Vše musí být v rovnováze.

3. Nic není věčné a měli bychom vychutnávat vše, co se v daný okamžik děje. Žít pouze minulostí nebo neustále spěchat jenom kupředu není správné.

I přes pomalé tempo a poměrně chladnou atmosféru je snímek protknut černým humorem a ironickými poznámkami, které vás donutí chtě nechtě se zasmát. Máte rádi vtipy o Bohu? Vaše zásoba bude rozšířena popřípadě oprášena. Nebojte se, že se u promítání budete nudit, naopak. Příběh hlavní hrdinky vás chytne za srdce a s napětím budete očekávat, kudy se její cesta bude ubírat dál. Výkon Sylvie Testud je dokonalý. Kdybyste nevěděli, že je Sylvie známou herečkou, považovali byste ji za ženu, která opravdu trpí roztroušenou sklerózou. Vyprávění zpestří i Léa Seydoux. Její klackovitá dobrovolnice Maria zajisté neunikne vaší pozornosti. Pamatovat si ji můžete třeba i z poslední Mission: Impossible, kde ztvárnila sexy nájemnou vražedkyni Sabine Moreau.

Pokud si na Lurdy zajdete do kina nebo si film pořídíte na DVD, neubráníte se vnitřnímu chvění. Jestliže jste si někdy stěžovali: „Proč právě já?“, budete nuceni přehodnotit svoje stanovisko. Každému z nás bylo naděleno do vínku něco jiného a my se musíme naučit žít a prosadit s těmi kartami, které držíme v ruce.

Lurdy jsou nádherným místem.

Koupě suvenýru je povinností.

Dovezte mě až do první řady, prosím.