Sámská krev / Sameblod – recenze

„Copak nemáš svého Švéda? Tady tě nikdo nechce!“

Zelené pláně, sobi a místní obyvatelé v krásných barevných krojích, kteří bydlí ve stanech, vystačí si s přírodními zdroji a umí jojkovat. No nezní to romanticky? Možná pro nás, tady a teď. Ale ne pro Švédy ve 30. letech minulého století. Sámové podle některých z nich neměli dost světlé vlasy, přiměřeně štíhlá a vysoká těla ani správný tvar obličeje. Zato prý měli málo vyvinutý mozek. Ano, snímek Sámská krev otvírá ne zrovna veselou kapitolu švédské historie.

Čtrnáctiletá Ella Marja už nechce snášet opovržení a odtažité pohledy, poslouchat nadávky, že je zaostalá Laponka. (V Česku neutrální pojmenování Laponec považují Sámové za hanlivé.) Nechce smrdět sobím pachem, nosit barevný kroj, značkovat sobí stádo ani jojkovat. Především chce být učitelkou, ale to jí takhle nikdo nedovolí. Nejdřív musí zmizet, zapomenout na Ellu Marju, na jojky i rodinu, na svou sámskou krev.

Pomálu slov, ještě méně slz, o to víc však pohledů…Snímek Amandy Kernell, který jistě oprávněně nasbíral mnohá ocenění, je téměř až nepříjemně intenzivní. Pomálu slov, ještě méně slz, o to víc však pohledů, jež tíží a dávají znát, že je tady něco strašně špatně. A nepřichází to z jednoho rozkazu nemilosrdného důstojníka či ředitele nějaké instituce. Pramení to v očích obyčejných Švédů, kteří místo hledání porozumění a chápání jinakosti pokřikují špinavé nadávky, provokují agresi, ubližují přístupem. Ella Marja ze sámské osady mezi nimi nemá šanci. Christine z Německa možná. Ale za jakou cenu…

Amanda Kernell, vystudovaná švédská scenáristka a režisérka, toto švédsko-norsko-finské drama režírovala a napsala pro něj také scénář. V hlavní roli sámské dívky vystupuje Lene Cecilia Sparrok, krásná Sámka, která neměla žádné předchozí herecké zkušenosti, což ovšem není znát. Její filmovou sestru ztvárňuje Mia Sparrok. Unikátní snímek problematiku zbytečně nezjednodušuje, nenabízí jednoznačné odpovědi a přináší pohledy z více stran (přičemž ten zevnitř samotného sámského etnika je pochopitelně pro diváka nejzajímavější).

Sámská krev je nápaditě dějově zpracovaný, krásně natočený, efektně sestříhaný film. Nepochybně patří mezi dramata, která si zaslouží být viděna.

Sámské děti v krojích čekající, co jim přinese uppsalská návštěva…

… a dárky to zrovna nebyly…

Ella-Marja na počátku své vytoužené proměny.

90%

Sámská krev / Sameblod

Unikátní snímek problematiku zbytečně nezjednodušuje, nenabízí jednoznačné odpovědi a přináší pohledy z více stran (přičemž ten zevnitř samotného sámského etnika je pochopitelně pro diváka nejzajímavější). Sámská krev je nápaditě dějově zpracovaný, krásně natočený, efektně sestříhaný film, který přináší důležité poselství. Nepochybně patří mezi dramata, která si zaslouží být viděna.