Personal Shopper – recenze

Věříte na posmrtný život?

Maureen den co den nakupuje a shání ty nejnovější a nejmodernější kousky pro výstřední Kyru. Její práce ji nenaplňuje a je monotónní, ale i přes to se jí věnuje. Maureen je však také médium, což znamená, že dokáže komunikovat se světem mrtvých. Její bratr – dvojče, Lewis, byl také médiem, ale nedávno zemřel na srdeční onemocnění, kterým shodou okolností trpí i Maureen. A ta se teď s tím snaží vyrovnat, se smrtí svého dvojčete a s tím, že jí nejspíš čeká v nedohlednu to samé. Tak se Maureen snaží se svým bratrem navázat kontakt, ale tím probudí tajemnou neznámou sílu. Což má za následek nečekané události.

Assayas se rozhodl na plátna přivést poněkud zvláštní příběh, který neurazí ani nenadchne. Režie a scénáře tohoto mysteriózního thrilleru se chopil Francouz Olivier Assayas. Ten je známý zejména pro svoji spolupráci na povídkovém snímku Paříži, miluji Tě. Assayas se rozhodl na plátna přivést poněkud zvláštní příběh, který neurazí ani nenadchne. Dobře pracuje s prvky napětí, které nejsou příliš agresivní, ale přes to vzbudí v divácích zájem zjistit, co bude dál.

V hlavní roli jako hrdinka Maureen se objevila Kristen Stewart. Mezi její nejznámější snímky patří Twilight sága, nebo nejnověji Café Society. Stewart není vůbec špatná herečka, jak by si mohli mnozí myslet, právě díky Twilight. V Personal Shopper se Stewart poměrně dobře vtěluje do apatické hlavní hrdinky, která je v životě přesně tam, kde nechce být, ale nic s tím nedělá. Snímku vlastně dominuje výkon Stewart, děj se zakládá na její postavě. Ostatní postavy vedle ní působí jako méně důležité a všechny spadají do kategorie vedlejší role. Mezi herce, kteří ztvárnili tyto postavy, patří například Lars Eidinger, Anders Danielsen Lie či Sigrid Bouaziz a mnozí další.

Personal Shopper je duchařské mystické drama, které divákovi poplete hlavu. Čekáme pořád nějaké rozuzlení, nějakou akci, až se začne něco konečně dít, a toho se nedočkáme, protože tohle není takový snímek. Je jiný, je opředený záhadami a z kina odcházíme s nejasnými pocity. Film vlastně po divákovi chce, aby si vyvodil své vlastní závěry, aby zapojil svoji fantazii, prvek, který v dnešní době nevídáme moc často. Většina klasických příběhů to udělá za nás, postaví nás před jasnou věc. Proto je příjemné vidět film, z kterého si každý vyvodí to svoje.

Snímek si pohrává s myšlenkou, jestli opravdu existuje onen svět. A pokud ano, tak jestli je to dobře nebo ne. Odkazuje se i na reálné osoby, které se pokusily navázat kontakt s druhou stranou. I když jde o dílo zabývající se spiritualismem, je v něm překvapivě málo speciálních efektů, zaměřujeme se spíše na lidskou stránku a díky tomu působí Personal Shopper o něco děsivěji a zvláštněji.

Celkově však nejde o nijak nadprůměrný počin. Herecké výkony hlavně ze strany Kristen Stewart jsou chvályhodné, nijak však neohromí. Nejde popřít, že od Twilight je to posun dopředu. Co se týká tématu a zápletky, tak jsou jistě zajímavé a nevšední. Zápletka je sama o sobě dobrá a poutavá, ale občas se děj trochu vleče (a to i přes to, že film netrvá standardních hodinu 45 minut). Příběh nechává diváky v neustále nejistotě, pořád čekáme, co bude dál. Dalo by se říct, že jde o poněkud specifický snímek, a ne každý se pro něj nadchne, za zhlédnutí ale určitě stojí.

Duchu, duchu, ukaž se mi, čekám na tebe.

Co to bylo za šum?!

Není nic víc vzrušujícího než si vyzkoušet šaty svojí šéfové.

65%

Personal Shopper

Celkově však nejde o nijak nadprůměrný počin. Herecké výkony hlavně ze strany Kristen Stewart jsou chvályhodné, nijak však neohromí. Nejde popřít, že od Twilight je to posun dopředu. Co se týká tématu a zápletky, tak jsou jistě zajímavé a nevšední. Zápletka je sama o sobě dobrá a poutavá, ale občas se děj trochu vleče (a to i přes to, že film netrvá standardních hodinu 45 minut). Příběh nechává diváky v neustále nejistotě, pořád čekáme, co bude dál. Dalo by se říct, že jde o poněkud specifický snímek, a ne každý se pro něj nadchne, za zhlédnutí ale určitě stojí.