Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

Jeden přežije, aby vyprávěl. Protože mrtví své příběhy nesdílí.

Čas od času člověk uvěří na kouzla. Když vidíme, jak se filmaři transformují ve zlatokopky a ždímají z dávno mrtvého příběhu, co se dá, jednomu by skoro až slza ukápla. Když se Jack Sparrow posledně vznášel na vlnách podivna, mnozí obdivovatelé hrdinů z Karibiku se sami před sebou zastyděli. Proč? Nejednomu milovníkovi disneyovské série se do mysli vloudila myšlenka, zdali by nebylo lepší, kdyby už před lety scénář někdo zamknul do truhly, skryl na konci světa a klíč dal pozřít Krakenovi. Pátý díl Pirátů z Karibiku ale dokázal, že zázraky se dějí a režisérští mágové skutečně existují. Do pětice všeho dobrého.

Pod úspěšnou resuscitací karibského dobrodružství je podepsáno norské duo Joachim Rønning a Espen Sandberg. Ti museli být bezpochyby ve výsledku sami zaskočeni svou kreativitou a schopností dekódovat divácké touhy. Protože trilogie pod taktovkou režiséra Verbinského šla ke dnu stejně jako podivný parníček inovativního Roba Marshalla, zvolili tvůrci zlatou střední cestu a skloubili staré a dobré s novým a svěžím.

Jack Sparrow je zpět. Stejně provokativní, vtipný a neméně odhodlaný.Jack Sparrow (Johnny Depp) je zpět. Stejně provokativní, vtipný a neméně odhodlaný. Tentokrát však stojí tvář v tvář nejhrozivějšímu nepříteli, s jakým se kdy setkal. Obávaný španělský pirátobijec kapitán Salazar (Javier Bardem) se totiž se svou posádkou dostal z Ďáblova trojúhelníku a leč lehce v rozkladu, pomstychtiví „živí mrtví“ brázdí širé moře s jediným cílem – najít vrabčáka Jacka a ztělesnit nejhorší noční můry, jaké si jen dovedeme představit. Jediná věc, která by mohla strašlivému konci Jacka Sparrowa (kapitána!) zabránit, je Poseidonův trojzubec. Není ale sám, komu by se božská věcička hodila. V cestě ho tak následuje Henry Turner (Brenton Thwaites), krásná astronomka Carina Smyth (Kaya Scodelario) a nechybí ani legendární kapitán Barbossa (Geoffrey Rush).

Na páté plavbě po rozbouřeném moři na nás dýchne nostalgie, stejně jako se nám nadějně rozsvítí očka při pohledu na neokoukané tváře. Zvláště pro Brentona Twaitese a Javiera Bardema byla Salazarova pomsta splněným snem, oba herci nadšeně sledovali vývoj série již od prvního vyplutí Černé perly. Mladičkému Australanovi Twaitesovi se tak dokonce splnil jeden z dětských snů.

Není to ale jen šťastná ruka při výběru herců, kteří mají k příběhu vztah a svou práci si užili, jež dělá pátý díl Pirátů z Karibiku zdařilým. Benefitem snímku je rovněž bezchybná práce kostymérů a maskérů či nebojácná kamera. V součtu tak v Disneyho dílnách vznikla podívaná, která udělala v historii pirátského dobrodružství velký mezník svými nej. Technicky nejzdařilejší. Nejriskantnější, co se týče hudebního doprovodu – troufnout si strhnout z oka pirátskou pásku hudebnímu velikánovi Hansi Zimmerovi a vrazit ji Geoffovi Zanellimu, to chtělo zřejmě pořádného panáka Sparrowova všudypřítomného rumového vyprošťováku. A částečně Norům patří post i nejodvážnější – obsadit do jednoho z nejočekávanějších filmů roku vcelku nové tváře a zároveň vykopnout na stage Johnnyho Deppa, je krok obdivuhodný.

Nicméně je třeba dodat, že v určitých momentech přistihneme scenáristu Jeffa Nathansona jak „sklopí uši“ a vypustí na širé moře pár klišé. Trochu hloupých, ale odpustitelných. Samou hrůzou ze Salazara na ně však dost možná zapomeneme a budeme se modlit, abychom uprostřed temné noci nezaslechli šepot španělského „hombre“.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta se dělí o post nejzdařilejšího dílu dobrodružné série spolu se snímkem prvním, a to i přesto, že je mezi nimi čtrnáctiletá časová propast. Norští režiséři téměř frankensteinovsky oživili umírající filmovou tkáň a vdechli jí nový život. Lepší, propracovanější a divácky stravitelnější. Přizpůsobili jej všem věkovým kategoriím a zároveň si šikovně pootevřeli vrátka na pokračování. Natolik dobře, že pirátský snímek stál pirátům za hodně provokativní pirátství. A to se divácky cení.

Něčemu tak strašlivému Jack ještě nečelil.

Děláš si srandu, hombre? Tolik peněz a žádný bodíky?

Sakra, jak jen mu vysvětlím, že jsem doma zapomněl kartičku…

85%

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta se dělí o post nejzdařilejšího dílu dobrodružné série spolu se snímkem prvním, a to i přesto, že je mezi nimi čtrnáctiletá časová propast. Norští režiséři téměř frankensteinovsky oživili umírající filmovou tkáň a vdechli jí nový život. Lepší, propracovanější a divácky stravitelnější. Přizpůsobili jej všem věkovým kategoriím a zároveň si šikovně pootevřeli vrátka na pokračování. Natolik dobře, že pirátský snímek stál pirátům za hodně provokativní pirátství. A to se divácky cení.