Recenze: Tulipánová horečka / Tulip Fever

„Milovat, ctít a poslouchat.“

Tulipánová horečka nás přenese do 17. století v přístavním městě Amsterdam, kde právě vrcholí „tulipánová horečka“. Seznámíme se s mladičkou Sophií (Alicia Vikander), která je provdána za bohatého obchodníka Cornelia (Christoph Waltz). Pár s velkým věkovým rozdílem žije poměrně poklidným životem. Monotónní dny bez vášně jsou narušeny ve chvíli, kdy Cornelius zatouží po obrazu se svou krásnou chotí. S příchodem talentovaného malíře Jan Van Loose (Dane DeHaan) se zrodí vášnivá, ale zakázaná láska. Vykoupením všech aktérů se může stát jediná cibulka tulipánu. Získání vzácné exotické květiny totiž mohlo jejímu majiteli vynést doslova jmění.

Velkou doménou snímku je herecké obsazení.Romantické drama se pyšní několika esy v rukávu. Film vznikl na motivy knižního bestselleru britské spisovatelky Deborah Moggach, která se spolu s ostříleným Tomem Stoppardem pustila i do scénáře. Stoppard má s obdobnou látkou bohaté zkušenosti, protože za svůj scénář k Zamilovanému Shakespearovi byl ověnčen Oscarem. Velkou doménou snímku je herecké obsazení, které zaujme na první pohled. V roli Sophie se nám představí oscarová herečka Alicia Vikander, pod jejímž pohledem roztaje nejedno srdce. Hned dvě zlaté sošky v ruce dřímá Christoph Waltz. Ústřední trio doplňuje stále populárnější Dane DeHaan (Valerian a město tisíce planet, Lék na život, Amazing Spider-Man 2). V dalších rolích uvidíme úžasnou Judi Dench, vtipného Zacha Galifianakise či krásnou Caru Delevingne.

V úvodu možná překvapí, že celý příběh není vyprávěn Sophií, ale služebnou Marií (Holliday Grainger). Z počátku tato volba může trochu mást, ale postupem času si jako diváci nejen zvykneme, ale i zjistíme, proč tomu tak je.

Pochmurnou atmosféru Amsterdamu tehdejší doby podtrhují nejen zablácené ulice, stínná zákoutí a tamní kanály skrývající nejen odpadky, ale občas i nějakého nebožtíka, který nezvládl svůj životní úděl, ale i hudba Dannyho Elfmana. Všudypřítomná šeď je rozbita poskrovnu. O to víc naše oko zaplesá při pohledu na krásu tulipánů, modř nadýchaných šatů či úsměv Sofie při hříšném dostaveníčku. Střihači Ricku Russellovi se podařilo do děje umně zapracovat několik vtipných momentů.

Tulipánová horečka bezesporu potěší každé srdce toužící po vášnivé a zakázané lásce. Strohé a drsné kulisy Amsterdamu 17. století touhu po něčem krásném umocňují, ale zároveň dodávají příběhu i určitou otupující monotónnost. Hvězdný herecký ansámbl slibuje kvalitní výkony. Dalo by se říci, že nás čeká klasicky dobré romantické drama zasazené do historických kulis. Z velké části jsou tato očekávání naplněna, až na místy podivné, ne-li komické chování postav.

Když nechcete, aby vám vaše oblíbená květina uschla, vezměte ji na procházku i s vázou.

Tak, a teď se několik týdnů nehýbejte, ať nejste na obraze rozmazaní.

Milý deníčku, dnes jsem se poprvé zamiloval…

65%

Tulipánová horečka / Tulip Fever

Tulipánová horečka bezesporu potěší každé srdce toužící po vášnivé a zakázané lásce. Strohé a drsné kulisy Amsterdamu 17. století touhu po něčem krásném umocňují, ale zároveň dodávají příběhu i určitou otupující monotónnost. Hvězdný herecký ansámbl slibuje kvalitní výkony. Dalo by se říci, že nás čeká klasicky dobré romantické drama zasazené do historických kulis. Z velké části jsou tato očekávání naplněna, až na místy podivné, ne-li komické chování postav.