Recenze: Universum Brdečka

Víte, kdo má na svědomí Limonádového Joeho?

V prosinci přijde do našich kin dokumentární film o muži mnoha talentů. O Jiřím Brdečkovi. Český scénárista, kreslíř, spisovatel a režisér by letos na Štědrý den oslavil sté narozeniny a darem všem fanouškům jeho filmů bude právě tento dokument. Původní nápad dcery pana Brdečky, Terezy Brdečkové, si do své péče vzal významný režisér Miroslav Janek, který loni získal ocenění Český lev za dokument Normální autistický film.

Snímek je originálně natočený i sestříhaný.Jako dokument si většinou představíme snímek, ve kterém se původní pasáže z archivů střídají s monologem mnoha pamětníků, u nichž nechybí popisek se jménem a významem té dané osoby. Takovým filmem Universum Brdečka rozhodně není. Snímek je originálně natočený i sestříhaný, takže 84 minut uteče jako voda. Hlavní aktérkou je zejména Tereza Brdečková, kterou doplňuje pouze pár pamětníků. A film se opravdu noří do samého nitra Jiřího Brdečky, spíše, než o jeho díle mluví o tom, kým byl a jak tvořil, a kde se inspiroval.

Co se týče střihu, těch je v Universu zhruba 5000, což je obrovský počet. A má to svou výhodu i nevýhodu. Dokument je díky tomu jinaký a nenudí, zároveň je ale poměrně náročný na udržení pozornosti. Mluvené slovo často není synchronní s tím, co se děje na obrazovce, přičemž se dokument odvíjí jakožto lidská rozprava, tudíž se skáče od tématu k tématu a pak se k němu zase vrací. Nicméně provázání jednotlivých sekcí a snímků je výborné, oceníme jistě i formu rozhovoru mezi režisérem a vyprávěním paní Brdečkové.

Rozporuplné pocity budeme mít možná z kamery. Většinou poskytuje skvělé záběry hodící se k vyprávění, ovšem na několika místech si všimneme poměrně nešťastných záběrů výstřihu nebo nohou paní Brdečkové, při nichž v obraze chybí její hlava nebo zbytek těla.

Celkově je Universum Brdečka dokument, který si rozhodně zasloužil být natočen. Už jen proto, aby nám přiblížil člověka, který stojí za našimi oblíbenými filmy, jako jsou Limonádový Joe, Tajemství hradu v Karpatech a Adéla ještě nevečeřela. Je to také dokument poměrně netradiční, ale to vůbec není na škodu. Prostřednictvím Terezy Brdečkové se o Jiřím Brdečkovi dozvídáme věci, které nám na Brdečku umožní nahlédnout jakožto na člověka a ne na tvůrce a pochopit význam toho, co dělal. Snad jen ve výsledku Universum Brdečka vychází trochu jako dokument pro diváky, kteří už mají o Jiřím Brdečkovi něco málo načteno a chtějí se spíš dozvědět o nějakých těch „třešinkách na dortu“.

Tereza Brdečková

Jiří Brdečka

Limonádový Joe aneb Koňská opera

80%

Universum Brdečka

Celkově je Universum Brdečka dokument, který si rozhodně zasloužil být natočen. Už jen proto, aby nám přiblížil člověka, který stojí za našimi oblíbenými filmy, jako jsou Limonádový Joe, Tajemství hradu v Karpatech a Adéla ještě nevečeřela. Je to také dokument poměrně netradiční, ale to vůbec není na škodu. Prostřednictvím Terezy Brdečkové se o Jiřím Brdečkovi dozvídáme věci, které nám na Brdečku umožní nahlédnout jakožto na člověka a ne na tvůrce a pochopit význam toho, co dělal. Snad jen ve výsledku Universum Brdečka vychází trochu jako dokument pro diváky, kteří už mají o Jiřím Brdečkovi něco málo načteno a chtějí se spíš dozvědět o nějakých těch "třešinkách na dortu".