Recenze: Kvarteto

Život je takový, jaký si ho uděláme.

Do kin přichází nová česká komedie. A tentokrát není od továrny na tento žánr Zdeňka Trošky. Naopak je to teprve druhý celovečerní film režiséra a herce Miroslava Krobota, který po úspěšné Díře u Hanušovic natočil Kvarteto. Sleduje v něm život čtyř přátel, kteří jsou každý jiný, dohromady je pojí jejich hudební soubor. Suchar a samotář Robert (Lukáš Melník) žije s náladovou Simonou (Barbora Poláková), extrovert Tomáš (Jaroslav Plesl) se snaží udělat radost čtvrtému členovi skupiny, zasmušilému historikovi Funésovi (Zdeněk Julina). Dohromady se ocitají v běžných životních situacích, které ale každý řeší po svém.

Krobot dokázal, že i film, který nemá tradiční Aristotelskou kompozici (expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa), může být dějově bohatý a přinést mnoho nenásilných humorných momentů. Pro Kvarteto je typické, že jeho hrdinové řeší situace velmi zpříma, nenechávají se unášet zbytečným přemítáním „co kdyby“ a vývoj událostí přijímají s pragmatičností. V jedné dějové lince se odehrává pomalý krach páru, v další platonický vztah a drobné pokusy o nevěru, které všichni zúčastnění berou jen jako druhotnou věc, nad jejímž vývojem není třeba zvlášť přemýšlet.

o je ale opravdu osvěžující, je lehkost vtipu, díky kterému proplujeme celým filmem.Co je ale opravdu osvěžující, je lehkost vtipu, díky kterému proplujeme celým filmem. Není to tak, že se budeme neustále řehonit, ale na druhou stranu si vtipy mnohem více užijeme. A to hlavně díky jejich nenucenosti, občasnému sarkasmu a především absurditě, která asi nejvíce vyplývá na povrch ve scéně s Tomášovými rodiči. Je důležité umět ocenit inteligenci humoru, protože pokud máte rádi prvoplánové vtípky, pak na Kvarteto nechoďte, není tam ani jeden.

A celkový dojem souvisí i působením herců. Ti nemohli být vybráni lépe. Z hlavních postav vychází slaběji jen Lukáš Melník. Barboře Polákové je role šitá k nátuře, Jaroslav Plesl a Zdeněk Julina podali přesvědčivé výkony. Doplňuje je mile ztřeštěná Butterfly, kterou si zahrála Pavlína Štorková, „výřečný“ hospodský Jiří Schmitzer anebo cvokařka Sylva v podání Lenky Krobotové.

Kvarteto nám dá vše, co od něj čekáme, a ještě něco navíc. Hořkosladká komedie Miroslava Krobota dokumentuje život lidí v malém městě takový, jaký je, bez příkras a nucených dramat amerických komedií a nekonečných seriálů. K tomu, nutno říct konečně, do českého filmu někdo přináší inteligentní humor. Přidejme dokonale zvolené herecké obsazení a příjemnou kameru a vychází z toho, že hodina a půl strávená v kině rozhodně nebude ztrátou času, naopak milým odlehčením dne.

Můžu sníst tu tvoji šlehačku?

Kdyby tady byla taková panenka…

Hrajeme falešně, ale zato s odvahou.