Recenze: Ferdinand

Pravda o býčích zápasech ve filmu pro děti.

Ferdinand je zvláštní býček, na rozdíl od ostatních odmítá veškeré násilí, miluje přírodu a nadevše květiny, ty jsou jeho vášní. Když uteče z chovatelského statku, dostává se k Nině a jejímu tatínkovi, ti si Ferdinanda zamilují. Po několika letech se stává právoplatným členem rodiny. Jednoho dne se však po sledu nešťastných událostí dostává Ferdinand zpět do býčího statku, kde se setkává se starými i novými tvářemi. Zde je Ferdinand, i přes svůj odpor k násilí, donucen naučit se bojovat, aby přežil.

Tento poněkud netradiční animák o býčích zápasech je inspirován stejnojmennou knihou pro děti.Tento poněkud netradiční animák o býčích zápasech je inspirován stejnojmennou knihou pro děti a trojice režisérů Carlos Saldanha, Cathy Malkasian a Jeff McGrath se ho rozhodla převést na velká plátna. Nutno podotknout, že již existuje adaptace příběhu v podobě krátkého osmiminutového filmu z roku 1984. Tentokráte se tvůrci rozhodli o poněkud obšírnější verzi, což není na škodu, ale kdyby to bylo kratší, také by to vůbec nevadilo. Co se jim ovšem skvěle povedlo, bylo zobrazení kruté reality zacházení s býky, kteří jsou posláni buď zápasit, nebo na jatka, což v závěru vyjde na stejno. A to vše je ukázáno jazykem srozumitelným pro děti. Jde tak o poněkud sofistikovanější (oproti tomu, co v současnosti vzniká) film pro děti, který má v závěru dobré poselství. Autoři tak vymysleli kvalitní snímek s dojemným příběhem, ze kterého změkne i ten největší tvrďák.

Kdy už je řeč o tvrďácích, tak jeden takový v originále namluvil hlavního hrdinu. Ferdinandovi totiž propůjčil hlas známý americký wrestler John Cena. Takže v originále vyznívá ještě více absurdita, kdy plachého a mírumilovného býčka dabuje svalnatý wrestler, toho se v českém dabingu s Ondřejem Brzobohatým bohužel moc nedočkáme. Další postavy pak namluvili například David Tennant, Gabriel Iglesias, Kate McKinnon, Gina Rodriguez, Bobby Cannavale či německý youtuber Flula Borg a další.

Ferdinand má mimo jiné i velmi podmanivý soundtrack. Na samotném hudebním doprovodu se podílel John Powell, který už pracoval na Jak vycvičit draka, Doba ledová nebo Kung Fu Panda a mnoho dalších projektech. Je tedy celkem patrné, že ve světě animovaných filmů není nováčkem a ví, jak v nich svými skladbami přesně docílit té správné atmosféry. Důležitější, nebo spíše výraznější, jsou však popové písně, které ve snímku zaznívají. Uslyšíme tu tak songy jako Macarena, I Know You Want Me od Pitbulla apod. Nejvýraznější je ústřední znělka jménem Home v podání Nicka Jonase. Tato dojemná píseň přesně vystihuje náladu celého filmu, navíc je chytlavá a jen tak na ní nezapomeneme.

V závěru je Ferdinand milý a příjemný animák, který jistě stojí za to vidět. Je to snímek, který má potenciál a dobré poslání. Navíc lehko okouzlí děti i dospělé. Je to příběh, cílený na dětské publikum, který věcně podává důležitou problematiku. Díky své realističnosti je Ferdinand poněkud nevšedním představitelem svého žánru. Je to zkrátka milý, chytrý, vtipný a dojemný film, který je jistě jedním z nejlepších animáků poslední doby.

Hlavně pomalu a opatrně, abych nic nerozbil.

Čas na filosofické rozjímání pod stromem.

Já jsem koza, já neumím řídit!