Recenze: Na konci světa / God´s Own Country

Jednou za život je třeba dospět.

Netradičním způsobem si prorazil cestu do našich kin snímek Na konci světa, a to jako vítěz diváckého hlasování v Letní filmové škole. Hlavní hrdina John Saxby (Josh O´Connor) pracuje od rána do večera na farmě svého těžce nemocného otce. Jediný, kdo mu pomáhá, je jeho babička. Těžkou denní práci a frustraci ze života si John kompenzuje po večerech v hospodách. Alespoň do doby, něž na farmu přijede pracovat rumunský pomocník Gheorghe (Alec Secareanu), který Johna zaujme a přiměje ho uvažovat o jeho dosavadních životních rozhodnutí.

Režisér Francis Lee si pro natáčení vybral malebná zákoutí Yorkshiru.Režisér Francis Lee si pro natáčení vybral malebná zákoutí Yorkshiru. Poměrně přesvědčivě vykreslil svou farmu jako bohem zapomenuté místo a hlavní postavy jako lidi, kteří mají na svých bedrech spoustu starostí, a navíc se snaží vypořádat jeden s druhým. Otec, který nedokáže snést své postižení a vybíjí si zlost na synovi, babička jako silná žena, která nad lecčím skousne zuby a vydrží. A vedle Johna melancholický Gheorghe vyobrazený jako vzor správného chování.

Josh O´Connor si za svůj výkon vysloužil nominaci na cenu BAFTA pro vycházející hvězdu a zaslouženě. Ve snímku je mnoho nelehkých scén a i ty, které se nezdají náročné, vyžadují výraz a charakter. O´Connor se do své první velké postavy skutečně ponořil. Sekunduje mu rumunský herec Alec Secareanu svým minimalistickým herectvím. U něj je trochu škoda, že postava Gheorgheho byla napsána jako zasmušilá a málomluvná, takže si nejeden znalec vzpomene na Ennise Del Mara v podání Heatha Ledgera, na kterého ale Secareanu nestačí.

Jediným slabším místem filmu je samotný vztah hlavních postav. Vše podstatné se stane v rozmezí jednoho nebo dvou týdnů, mezi Johnem a Gheorghem chybí ta správná chemie a napětí. Co ale stojí za vyzdvihnutí je stoický přístup tvůrců ke zpracování homosexuální lásky. S ničím si neberou servítky, prostě to tak je, je to normální, a i ostatní postavy napsali tak, že jsou s Johnovou orientací jakž takž srovnané. To u aktuálních filmů, a navíc zasazených do dnešní doby lze vnímat jako velké plus. Snímek nemusí být tragický, aby stál za to.

Na konci světa je velmi zajímavým příspěvkem do letošní kinematografie. Snímek, který mnozí kritici označují za Zkrocenou horu po yorkshirsku, ukazuje frustraci, osamělost a bezvýchodnost některých etap života, které dokáže osvětlit jen láska. Kamera nás navíc neušetří žádného méně příjemného momentu, naopak. Záběry na mrtvá zvířata nebo syrové sexuální scény podtrhují celkový dojem filmu a ten je takový, že tenhle počin určitě stojí za to zhlédnout. I přesto, že to není žádná veselá podívaná.

Dělám, že si tě nevšímám.

Ten laserový zrak mi pořá nefunguje.

Já tě ho naučím.