Recenze: Asterix a tajemství kouzelného lektvaru / Astérix: Le Secret de la potion magique

Aneb jak Panoramix hledal svého nástupce.

Jak všichni jistě ví, tajemství této malé vesničky se ukrývá v kouzelném lektvaru, který dává jeho obyvatelům nadpřirozenou sílu. Jak připravit tento mystický přípravek zná jen a pouze druid Panoramix. Co se však stane, když jednoho dne při práci spadne ze stromu? Rozhodne se, že musí najít svého následovníka, kterému svěří tajný recept na lektvar. A nepomůže mu s tím nikdo jiný než naši oblíbení hrdinové Asterix a Obelix spolu s pejskem Idefixem.

A právě jich je ve filmu bohužel šeredně málo. Dalo by se říct, že je to takový Asterix bez Asterixe. Titulní hrdina se v příběhu objevuje opravdu poněkud sporadicky. Nejvýznamnější roli hraje při začátku, pak se ve druhé třetině kamsi vypaří a vrací se až v poslední čtvrtině. Jeho společníka Obelixe je tu také poměrně málo. A je to škoda, protože tito dva proslulí Galové jsou právě to, co dělá příběhy z pera Goscinnyho a Uderza tím, čím jsou.

Místo toho nám nový animák nabízí dobrodružství druida Panoramixe. Místo toho nám nový animák nabízí dobrodružství druida Panoramixe. A kupodivu to vesměs i funguje. Snímek je zábavný, nenudí a má spád. Animace je milá, propracovaná a připomíná spíš tu klasickou nepříliš moderní, což je pozitivní. V dnešní době moderních 3D animací je to jistě příjemná změna. Dodává tak celkovému dílu jakýsi půvabný vzhled, který jistě přitáhne mladé diváky, pro něž je podívaná především určena. A nudit se u něj jistě nebudou.

O zábavu se starají i herci, kteří postavičky nadabovali. V českém znění jim propůjčili hlasy například Petr Pospíchal, Pavel Rimský, Petr Rychlý či Igor Bareš. Ti si se zvukovými projevy pohráli a přizpůsobili se celkovému tónu snímku tak, že dotvořili jeho atmosféru. V originále tu pak zaznívají Christian Clavier (který mimochodem Asterixe ztvárňuje i v hrané podobě), Guillaume Briat, Daniel Mesguich či Bernard Alane.

Zmíněnou atmosféru mile doplňuje i hudební doprovod, o který se postaral Philippe Rombi. Ten vytvořil příjemný, pohádkově znějící soundtrack, který doslova hraje do noty celému příběhu. Ostatně autoři tohoto animáku věděli, co dělají.

Tvůrci Alexandre Astier a Louis Clichy společně vytvořili snímek, který baví nenásilným způsobem a zcela jistě neurazí. Nejde o nic přeborového, ale to nevadí, je přeci jen znát, že to nebyly prvotní autorské ambice. Chtěli prostě vytvořit pohodovou podívanou o oblíbených Galech, a přesně to se jim povedlo. Zkrátka Asterix a tajemství kouzelného lektvaru představuje příjemně uzemněný animák ve smršti dnešních, především technicky se předvádějících, kreslených filmů.

Za Říííím!

A teď tu o třech prasátkách.

Jestli chcete ten hrnec, tak i se mnou.