Recenze: Úhoři mají nabito

Další bodná rána do umírajícího českého filmu.

Zkušený režisér Vladimír Michálek se tentokrát rozhodl zfilmovat rozhlasovou hru Benzína Dehtov, která slavila v éteru před několika lety slušný úspěch. V první scéně sledujeme skupinu mužů v černé dodávce, kteří se v plné výzbroji vrhnou do kulturního domu, ve kterém probíhá koncert, a celý ho evakuují. „Těhotné ženy a senioři první,“ hlásí jedna z postav.

Robert (Oldřich Kaiser) vede zásahovou skupinu URNA, plánuje akce “ na milimetr“ a jeho doménou jsou evakuace lidových domů, kin a zásahy u domnělých zločinců. Jeho jednotka čítá čtyři muže, majitele lodní půjčovny Dejva (Matěj Hádek), provozního restaurace Karlose (Kryštof Hádek), majitele posilovny (Jiří Vyorálek) a neúspěšného podnikatele a snílka (Patrik Holubář). Prostě útvar snů, který pro pětici chlapů znamená především útěk před realitou. Co se ale stane, když se jedna akce vymkne z rukou a všechno přestává být pouhou hrou?

Snímek se začne topit ve svém dramatickém sdělení.Samozřejmě v původní rozhlasové hře jde o událost na benzině Dehtov, takže i ve filmu hraje tato situace klíčovou roli. Příběh se rozjede slibně, několik absurdních situací, které si ve skutečnosti skoro neumíme představit, jenže incident na benzině jakoukoliv zábavu utne. Snímek se začne topit ve svém dramatickém sdělení, že i u nás existují paramilitární jednotky a jak je to nebezpečné, a pak se snaží zábavu dohnat koncem ala americký film. Pokud jsme viděli třeba Krycí jméno U.N.C.L.E., dokážeme si ho představit.

Je to opět hrozná škoda, protože kdyby se tvůrci tak zarytě nedrželi rozhlasové předlohy, dalo by se z námětu opravdu mnoho vytěžit. Především by to ale chtělo směřovat tou cestou akční komedie. Kdyby si totiž snímek nedělal hlavu s nějakým filosofováním a prostě k těm nereálným věcem přidal ještě další, snad bychom se i pobavili.

Co se týče herců, tradičně lákavé je obsazení obou bratrů Hádkových nebo Oldřicha Kaisera. Jenže z herectví hlavních postav se nám nějak vytratila jiskra, snad jakoby to ani je samotné nebavilo. Hlavní pětku pak doplňují Anna Kameníková, Martin Sitta a Matěj Ruppert, ze kterého maskéři udělali slintajícího terminátora. Filmem nás provází i slušné množství hudebního doprovodu, především hlavní píseň ke snímku je tragická a jen podtrhuje celkový dojem z nemastného počinu, který znamená pokračující trápení se českého filmu.

Úhoři mají nabito českou hereckou smetánkou, ale ani to k dechberoucímu snímku nestačí. Film bohužel ze slovního spojení černá komedie vystihuje spíše první výraz, ze začátku vidíme několik poměrně humorných situací, ale pak se hlavní postavy dostanou do maléru a najednou je ze snímku ukecané drama. Určitě se z chlápků, kteří si po nocích hrají na policejní komando, dalo vytěžit mnohem víc, snímek by pravděpodobně u diváků spíše zabodoval, kdyby se urputně nesnažil něco sdělit a radši bavil.

Jsme kruťasové

Zásah se plánuje jedině v hospodě

Ne neumím hrát na kytaru, proč?