Recenze Vox Lux: Dekadentní snímek se snaží, ale místy pokulhává

Hloubková analýza hudebního průmyslu.

Vox Lux totiž přesně zobrazuje, jak to v této branži chodí. A zvláště pak, když jde o hvězdy, které se proslavily od útlého mládí. Jedním takovým příkladem, je hudební senzace Celeste, která začne dobývat showbyznys už od třinácti let díky náhodné souhře nepěkných událostí. V té době ji objeví hudební manažer odhodlaný udělat z ní hvězdu. Dokáže ovšem Celeste ustát tíhu slávy?

Poukazuje na to, jak to v showbyznysu chodí a jak se takové hvězdy „tvoří.“Tak se představuje nový snímek, který vznikl pod režijní a scenáristickou taktovkou herce Bradyho Corbeta. Ten představuje svět a příběh, do kterého jsou diváci uvedeni brutálním a zcela nečekaným způsobem. A to zcela jistě upoutá pozornost, což byl určitě autorský záměr. Zbytek filmu je proset obdobně šokujícími scénami, které snad plní svůj účel. Z toho však vyplývá, že to zkrátka není podívaná úplně pro každého. Ale námět vymyslel Corbet poměrně zajímavý. Vykresluje zde poměrně věrohodně život tzv. „dětské hvězdy“ a jaký vliv může mít raná sláva na mentalitu daného jedince. Také dobře poukazuje na to, jak to v showbyznysu chodí a jak se takové hvězdy „tvoří.“ Zkrátka z toho hlediska jde o originální film, který vede i k zamyšlení.

Problém však nastává ve výstavbě příběhu. Ten se, i přes náhlý skok do něj, občas až moc vleče a působí nesrozumitelně a chaoticky. Vyprávění, ve snaze být nekonvenční (příkladem může být dělení jednotlivých kapitol na etapy Celestina života) ztrácí přehlednost a dobrý nápad, zkrátka neumí prodat.

Co je však pozitivní stránkou, jsou herecké výkony, které jsou tím nejsilnějším, co může Vox Lux nabídnout. V roli protagonistky se zde objevují Natalie Portman a Raffey Cassidy coby je jí mladší verze. Zvláště pak Cassidy podává výrazný výkon, coby mladá hvězda a zkrátka udělá dojem. Natalie Portman však nezaostává za mladší kolegyní a její ztvárnění je obdobně nápadité. Zhruba ve dvou třetinách filmu přebírá žezlo po Cassidy a převtěluje se do postavy. Na tomto místě je také nutno pochválit tvůrce za dobrý casting, protože obě představitelky jsou si nejen fyzicky podobné, ale svoji postavu dokázaly sjednotit. Velmi důležité postavy manažera se pak ujal Jude Law. Ten svou rolí proplouvá bez obtíží a dokázal navodit autentický dojem dobrotivě působícího, avšak chamtivého a subtilně úchylného byznysmena. Dále se zde představují například Jennifer Ehle, Stacy Martin či Willem Dafoe coby vypravěč.

Kromě hereckého obsazení je pak ve snímku výrazný i hudební doprovod. Aby také ne, když se jedná o příběh z hudebního prostředí. A ústřední songy pro film složila světově proslulá písničkářka Sia. Zpěvu se pak ujaly především herečky Natalie Portman a Raffey Cassidy. Z tohoto hlediska opravdu nejde mnoho vytýkat. Samotné písně pak však začínají být tím problémem, některé jsou pěkné a lahodící, ale jiné jsou zase zkrátka zvláštní. Krátce řečeno: není to hudba pro každého. Možná jí někdo ocení, ale s jistotou lze říct, že běžný divák pravděpodobně ne.

Dohromady je Vox Lux takovým zvláštním snímkem. Svým velmi silným začátkem upoutá a vtáhne do děje. Ten má zajímavou premisu, bohužel její realizace je trochu netradiční a pro normální diváky ne úplně stravitelná. Nehledě na to, že se skoro dvouhodinový film chvílemi skutečně hodně vleče. Největším pozitivem a tím, co drží celou podívanou, jsou kvalitní herecké výkony, a hlavně pak souhra dvou představitelek protagonistky Celeste. Celé to pak uzavírá hudební doprovod, který dotváří celou podivnou atmosféru příběhu.

A pak zlevnili moje vstupenky!

Tohle jsem se naučila od Lady Gaga.

Tak a teď si představ, že jsme na koncertě.