Recenze Ostrým nožem: Khun znovu vynesl na povrch otázky

Mrazivá výpověď o vraždě mladého slovenského studenta inspirovaná skutečnými událostmi.

Případ, který slovenská policie nedokázala uzavřít ani po deseti letech. Když se vysokoškolský student David (Dávid Hartl) po maturitním večírku pohádá s otcem a jde se na chvíli projít, pod mostem jej přepadne skupina neonacistů, která ho ubodá k smrti.

Není to však jedna ze situací, kdy pachatelé zůstanou neznámí nebo uprchnou za hranice. Parta pravicových radikálů je dopadena a pomocí kamerových záznamů usvědčena z bestiálního činu – avšak v zemi, kde nemá rozhodující slovo zákon, ale mafie, se zlomení rodiče spravedlnosti nedočkají.

Mladý slovenský režisér Teodor Kuhn se v propracovaném snímku vrací k události z 4. listopadu 2005.Mladý slovenský režisér Teodor Kuhn se v propracovaném snímku vrací k události z 4. listopadu 2005, kdy na Tyršově nábřeží v Bratislavě skupina skinheadů usmrtila mladého studenta. Přestože režisér ve snímku velmi výrazně reálné události upravil pro filmová plátna, něco vynechal, něco přimyslel, ale výsledek nese jasné poselství o neutichající bezmoci rodiny, vyšetřovatelů či kohokoli jiného, kdo se hodlá postavit tamní mafii.

Právě k té totiž v Kuhnově dramatu skinheadi patří a došlápnout si tak na ně nemůže ani soud. To, čím Ostrým nožem vyniká, je brilantní práce s emocemi diváka a rychlé vyprávěcí tempo, kdy režisér do 89 minut stopáže vměstnal skutečně jen to nejdůležitější a nečekají nás tak zdlouhavé, nic neříkající bezobsažné scény, které pouze vyplňují prostor mezi klíčovými událostmi.

Přestože je snímek technicky zdařilý a dramatický děj stupňuje hudba Michala Novinského, mohou se do opozice postavit ti, kterým bude vadit Kuhnova přílišná fabulace, kde sice bezpochyby hraje roli snaha vytvořit co nejpůsobivější podívanou , na druhou stranu Kuhn umně zpracoval citlivé téma a znovu vnesl na povrch otázky, které nebyly zodpovězeny. A které bohužel nejsou ani zdaleka otázkou minulosti, ale připomínkou toho, že právní stát není ani u našich sousedů běžnou praxí, jako spíše fata morgánou.

Davidův zoufalý otec se snaží vyjednat spravedlnost. Podaří se mu to?

Který z nich studenta zavraždil?

Na slovenskou mafii je krátká i policie.