Recenze Mladí milenci: Bourání věkových stereotypů bez špetky inovace. Francouzské drama postrádá romantiku i zábavu

Věk je přeci jenom číslo….

Francouzská kinematografie dostává v české distribuci výrazný prostor. Letos jsme mohli vidět např. retrospektivní drama z prostředí divadelní školy Navždy mladí. Podobným názvem v českém překladu, ale kompletně odlišným dějem disponuje film Mladí milenci režisérky Carine Tardieu, která zpracování projektu převzala po zesnulé islandské tvůrkyni Sólveig Anspach.

Čtyřicátník Pierre se na výletu v rámci lékařského výzkumu do Irska setkává se šarmantní, 71letou Shaunou, rodinnou známou svého kolegy a nejlepšího kamaráda. V rámci nočního hledání zatoulaného psa si k sobě vyvinou nečekané sympatie, které oba viditelně znervózní. Při dalším setkání v Paříži se do sebe zamilují, ale jejich láska čelí mnoha bariérám – od Pierrova funkčního manželství přes Shauniny pochybnosti o sebehodnotě v mileneckém vztahu až po společenskou kritiku věkově velmi netypického románku mladšího muže a starší ženy.

Zásadním a funkčním prvkem filmu je jeho nadčasovost. Režisérka obratně dává skrze vývoj charakteru Shauny najevo, že ve společnosti stále nacházíme určitá ageistická nastavení. Kdysi úspěšná architektka se neustále ptá, jaké zalíbení v ní může Pierre najít, když je „pouze stará ženská“. Znovu nalezené city sama pod nepřímým vnějším tlakem odbourává a ve výsledku je donucena k radikálním krokům.

Stereotypy bořící vztah Pierra a Shauny má však mnoho nedostatků, z nichž nejbolavějším je nefunkční chemie mezi protagonisty.Stereotypy bořící vztah Pierra a Shauny má však mnoho nedostatků, z nichž nejbolavějším je nefunkční chemie mezi protagonisty. To by se v rámci vývoje charakterů mohlo zdát jako promyšlený krok, nepříjemný pocit nedůvěry v uvěřitelnost lásky samotného páru ale prostupuje celou stopáží. Zatímco Fanny Ardant podává jako Shauna relativně dobrý výkon, Melvil Poupaud je v roli Pierra mdlý, nezábavný a jeho charakter je divákům těžko přístupný.

Nejlepší výkony, a paradoxně také nejzajímavější charaktery, podávají dvě herečky ve vedlejších rolích. Cécile de France jako Pierrova manželka Jeanne bolestně vykresluje útrapy ženy ve středním věku, kterou manžel opouští kvůli starší milence, a chybu pak hledá ve vlastní schopnosti a neatraktivitě. Méně výraznou rolí pro děj disponuje Florence Loiret Caille jako Shaunina dcera Cécilia, která ale chytře reprezentuje rozervanost ženy, která se chce životním chybám své matky vyvarovat, veškerým dosavadním krokům jim ale jde spíše naproti.

Jinými poutavými prvky už Mladí milenci nedisponují. Příběh je otřepaný, bez inovace, romantika se díky skoro úplné absenci určitého mentálního propojení a chemie mezi Pierrem a Shaunou vytrácí, díky čemuž samotný závěr působí nepatřičně. Pro romantické drama špatná situace. Z průměrných vod film nevytáhne ani nadčasové poselství o boření stereotypních ageistických komplexů a prostého faktu, že láska kvete v každém věku.

Co vidíš na 71leté ženské?

(Foto: Ex Nihilo)

Potkali se na pláži.