Recenze Free Solo: Mistrně natočený dokument způsobí divákovi závratě

Hranice strachu je pro každého jinak daleko, Honnoldova v nedohlednu.

S americkým lezcem se před tímhle výstupem v duchu rozloučil filmový štáb i přítelkyně. V kritických místech, kdy se Honnold tiskne ke skále a jediný špatný pohyb znamená smrt, odvracejí kameramani zrak. Ale horolezec pokračuje a za tři hodiny a několik minut k tomu se stává jediným člověkem, který kdy zdolal děsivou yosemitskou stěnu El Capitan bez jištění zatímco na něj mířily desítky kamer.

Natočený film je výjimečný hned v několika rovinách, jednou z nich je, že vůbec existuje. Volné lezení je sport pro jednotlivce, když lezec spadne, často se jeho tělo najde až po dlouhé době. Známý americký „freeclimber“ Alex Honnold ale pustil kamery režisérů Jimmyho China a Elizabeth Chai Vasarhelyi nejen do svého soukromí, ale také k pokoření největšího životního cíle a skoro sebevražednému pokusu o El Capitan.

Další jedinečností je práce kameramanů, kteří jsou zároveň skupinou profesionálních horolezců. Jejich detailní záběry na Honnoldův výstup kombinované s krajinnými celky vzbuzují v divákovi bázeň a úctu k horám a nutí jej přemýšlet o šílenství lidí, kteří se je pokoušejí přemoci.

Jimmy Chin se nesnažil výstavbou snímku hrát divákům na city, ale samotná náplň děje to zajišťuje stejně.Jimmy Chin se nesnažil výstavbou snímku hrát divákům na city, ale samotná náplň děje to zajišťuje stejně. Celý štáb musel být neskutečně šikovný, když se mu podařilo zachytit tolik zásadních momentů ve filmu. Samotná dějová skladba nám pak hraje spíše na nervy. Honnold měl před výstupem auru nezničitelnosti, ale štábu se povedlo natočit, jak se před osudovým výstupem toto domnění rozsypalo jako dům z karet.

Štěstí v neštěstí měli tvůrci, když do té doby nezranitelný horolezec spadnul během jejich natáčení hned dvakrát, stejně jako když se pár dní před klíčovým výstupem zabil jiný horský šílenec, Ueli Steck. Kameramani tak měli šanci zachytit, jak se Honnold s těmito nervydrásajícími situacemi vypořádává. Zatímco po svých pádech začne hlavní protagonista sám sebe zpochybňovat, dokonce vinit svou přítelkyni, po smrti kolegy prohlásí, že se tomu vůbec nediví a s ještě větším elánem vyráží vstříc skalní stěně.

Velkou roli ve filmu, který zachycuje více než rok horolezcova života, měla i jeho přítelkyně Sanni, která nám poskytuje úplně odlišný náhled na situaci než sám Honnold. Lezec nás spolehlivě několikrát rozesměje svými otřesně upřímnými výpověďmi o vztazích, volném lezení a smrti, na druhé straně pak všichni obdivujeme náturu jeho přítelkyně a v určitých chvílích s ní těžce soucítíme.

Klíčové je, že dokumentární snímek není jen tak popisně o něčem, ale že má děj a silný náboj, který vzniká díky několika zásadním scénám, a především díky tomu, že Chin a ostatní v podstatě v přímém přenosu zachytili historický okamžik. Natočili u toho také sami sebe, čímž dokument katapultovali na novou úroveň, protože se tímto tahem ztotožnili se svým publikem. Není divu, že si Free Solo vysloužilo Cenu Akadamie za nejlepší celovečerní dokumentární film.

Snímek Free Solo je skoro revolučním dílem v oblasti dokumentárního snímku. Celý jeho koncept, který pokrývá i život Alexa Honnolda a cíleně směřuje k vyvrcholení, kterým je výstup na El Capitan, připomíná spíše drama nebo thriller než dokument. Jimmy Chin umně zkombinoval výpovědi s dechberoucími záběry z hor a lezeckých výprav. Z horolezeckých záběrů doplněných o hudbu se nám tají dech. I přestože víme, jak snímek dopadne, jeho děj nám odhaluje šokující vhled do života slavného horolezce, a po jeho skončení nás nutí ještě několik minut nevěřícně zírat. Nedá se jinak než konstatovat, že tenhle film je šílený a že by byla škoda nechat si ho utéci na velkém filmovém plátně.

Tak jo, tyhle věci neumí jen Spiderman.

Kameramani natočili unikátní záběry.

Málokdo by se tam odvážil postavit, natož tam vylézt.