Recenze Rocketman: Nadupaný muzikál o Eltonu Johnovi přistupuje k divákovi upřímně

Zrodila se (extravagantní) hvězda.

Rocketman by mohl být další kýčovitý příběh o tom, že když vám chybí láska, tak peníze a sláva ke štěstí nestačí. A to je trochu jádro vyprávění o životě Eltona Johna. Jenže on je geniální hudebník, trošku blázen, showman, neskrývaný homosexuál, a jeho mládí bylo dost divoké. Snímek se svérázným způsobem snaží předvést divákovi tohle všechno, a i když se mu to daří, výsledek není stoprocentně uspokojivý. Ale stále je to dost.

Elton právě nastoupil na odvykací program a ohlíží se, co ho dostalo až na dno: hudební superstar, ale uvnitř zlomený člověk, závislý na alkoholu, drogách, lécích, sexu, nakupování, s neovladatelnými záchvaty vzteku. A protože příčinu psychických problémů musíme často hledat v dětství, vrátíme se v čase o mnoho let, abychom poznali zakřiknutého kluka, kterého nechtěl nikdo obejmout. Jeho přítelem a nadějí se stala hudba, která ho vynesla na výsluní. Sledujeme fantaskní, zlomové vystoupení v Troubadour clubu, až po jeho odtržení od reality v důsledku užívání drog a vůbec všeho, co může člověku škodit.

Neutuchající kreativita hudebníka jako by se promítla do atmosféry a rázu celého snímkuRežisér Dexter Fletcher (který nepřiznaně stál i za Bohemian Rhapsody) přichází s neotřelými nápady, jak zakomponovat Eltonovy hity do děje. Hudební čísla připomínají broadwayské muzikály, film takřka praská ve švech, jak je nacpaný hudbou. K extravagantní hvězdě patří extravagantní film. Skáčeme sem a tam, z večírku do nemocnice, z pódia do z letadla, ze snu do reality. Neutuchající kreativita hudebníka jako by se promítla do atmosféry a rázu celého snímku. Potěšující je, že i když je tu Elton skoro pořád za kladnou postavu, tak film ho neglorifikuje za každou cenu. K homosexualitě se staví mnohem upřímněji a otevřeněji než Bohemian Rhapsody, stejně jako k užívání drog. A i když tu jde hodně o lásku, nesnaží se všechno romantizovat. Tato nadsázka snímku prospívá. Ikonické brýle a blyštivé kostýmy nemohou chybět, hyperaktivní kamera oživuje každé vystoupení. Budeme létat, ale potopíme se i na dno. Tak jako Elton.

Samostatnou kapitolou je výkon Tarona Egertona. I když je hubenější a pohlednější než jeho předobraz, svým elánem ho dokázal zahrát neuvěřitelně přesvědčivě, a všechny hity sám odzpíval. Jeho vyvážený herecký výkon by si zasloužil nejednu cenu. Intenzivní, ale ne přehrávaný, zábavný, ale ne parodující.

Nacpat něčí život do dvou hodin je samozřejmě obtížné, a tak se ve vyprávění nedostaneme až do současnosti, často se dočkáme zkratkovitých, matoucích epizod, jako třeba Eltonovo manželství. Zpracování je tedy poměrně přímočaré, divák nemá možnost si nic odtušit, protože na to není čas, a tak je vše řečeno doslova. Ať už moudré proslovy od babičky nebo soulového zpěváka, tak dialogy o lásce. Výsledek je tedy bohužel méně emotivní, i když je dobře, že se neutápí v patosu. Může nám ale trochu chybět napětí a větší hloubka. Na jednu stranu jde o snímek jedinečný, protože vypráví o hudebníkovi, který je prostě jen jeden, ale na straně druhé tyhle životní osudy známe: jak se obyčejný chlapec vypracoval z nuly (nebo možná i z mínusu) na superstar, pak ho sláva pořádně semlela, a on se zase postavil na nohy, aby dál přinášel radost milionům posluchačů… Navíc v průběhu filmu nemáme nutkání se nějak přehnaně dojímat a obávat, protože všichni víme, že hlavní hvězda se neupila k smrti, ani nespáchala sebevraždu, ale je spokojenou a váženou legendou doteď.

Rocketman je plný energie a s divákem si hraje. Snaží se obsáhnout mnoho témat: vznik hudební legendy a nelehký úděl světové superstar, ale také homosexualitu, závislost, touhu po lásce, to vše propojené mnoha nesmrtelnými hity a neodmyslitelnými extravagantními kostýmy. Tempo je tedy zběsilé, a tak se mu víc daří pobavit než dojmout, krom toho diváka může tolik vjemů skoro vyčerpat. Sir Elton John je nezapomenutelný, o Rocketmanovi se to tak úplně říct nedá.

Eltonova hudba je povznášející.

„Zlatíčko, z tebe vytřískám pořádný balík peněz.“

„Moment, tohle není La La Land?“