Recenze Godzilla II Král monster: Ve vizuálně úchvatném díle se mísí epičnost s patosem

Velkolepá bitva právě začíná.

Svět Godzilly se zase o něco rozrostl. Nejnovější snímek představuje další monstra, jako jsou Mothra, Rodan a Ghidorah, která se utkají s Godzillou o nadvládu. Kdo je král, a kdo je poražený poddaný? Uprostřed této ultimátní bitvy kdo s koho sledujeme též osudy Maddie a jejích rodičů, kteří pracují pro společnost Monarch, zkoumající Godzillu a jiná monstra.

A právě tento poslední aspekt je na, jinak dobrém filmu, tím nejslabším bodem. Nejde ani tak o herecké výkony (ke kterým se ještě dostaneme), ale o pokus scénáře vytřískat z toho co nejvíce emocí. V důsledku toho se postavy chovají hloupě a neustále se ocitají v přehnaně vyhrocených situacích. Jediným účelem lidských hrdinů je v zásadě expozice. Pouze vysvětluji účel jednotlivých monster a popisují věci, které záhy spatříme na plátně. Lidské motivy a konflikt tak v příběhu postrádají větší smysl a hloubku.

Jak už však bylo řečeno, to není chyba herců. Ti se úporně snaží a všichni do jednoho podávají kvalitní výkony. Nejvýraznější je asi Millie Bobby Brown, známá především ze seriálu Stranger Things. Její postava, Maddie, sice postrádá v celkovém obrazu smysl a její počínání je hloupé, ale mladá talentovaná herečka podává kvalitní výkon a je rovnocenným partnerem svým starším kolegům. Mezi ně patří i Kyle Chandler a Vera Farmiga ztvárňující její rodiče, vědce pracující pro Monarch. Ti se též představují solidně, ač ne nijak nápaditě. Z prvního dílu se pak vrací Ken Watanabe a Sally Hawkins, v dalších rolích se zde také objevují například Charles Dance, Thomas Middleditch či Bradley Whitford.

Solidně odvedená práce ze strany herců je však podkopána špatným scénářem. O ten se postaral režisér filmu Michael Dougherty spolu se Zachem Shieldsem. A i když se děj více věnuje obrovským monstrům, což byla hlavní prosba ze strany fanoušků po prvním snímku z roku 2014, tak na úkor toho jsou postavy a jejich jednání ještě horší než posledně.

Po obrazové stránce je film naprosto úchvatný. To ale nemění nic na tom, že druhá Godzilla má i spoustu pozitiv. A tím největším je titulní hrdina a jeho kolegové. Zejména pak jejich vizuální ztvárnění. Po obrazové stránce je film naprosto úchvatný. Záběry na velkolepá monstra jsou dechberoucí, až je neuvěřitelné, že tak realisticky působící monstra byla vytvořena počítačem. Tvůrci si zkrátka dali s vizuálními i speciálními efekty opravdu práci, a to se na výsledném díle podepsalo. Jediné, co by se po této stránce dalo vytknout, je, že na úkor představení nových a nových monster, je snímek chvílemi dost nepřehledný a diváci se mohou ve změti těchto titánů trochu ztrácet. Zvláště pak ve velkých bitvách, které, byť jsou po technické stránce skvělé, jsou tak i matoucí.

Kromě vizuálna je dalším plusem hudební doprovod. O ten se postaral Bear McCreary, který se podílel například na seriálech Živí mrtví či Cizinka a dalších projektech. Jeho soundtrack skvěle doplňuje celkovou náladu. McCreary se svým hudebním doprovodem navozuje tu správnou atmosférou a podporuje napětí v těch nejvyhrocenějších momentech. Nejvýraznější je pak ve spojení s titulní Godzillou, jejíž hudební téma nejvíce utkví v paměti. Každé z monster má však svůj motiv, který dobře zvýrazňuje jejich jednotlivé osobnosti.

Godzilla II Král monster je v závěru poněkud nekonzistentní dílo. Na jedné straně nám nabízí vyhrocené momenty s hrdiny plné patosu a na straně druhé velkolepá monstra a jejich epické bitky. Lidský element zde zkrátka postrádá smysl a chování postav je hloupé. Jejich jediným účelem je vysvětlení děje a vytváření emočně vypjatých situací. Na opačném konci spektra se pak nachází bezchybná vizuální část filmu, které, kromě občasné nepřehlednosti, nelze nic vytýkat. Dohromady je tak nová Godzilla v zásadě kvalitním přírůstkem do filmové série, kam patří i Godzilla (2014) a Kong: Ostrov lebek (2017). Zkrátka, fanoušci, co chtěli více Godzilly a monster, určitě nebudou zklamáni.

Hledáte mě? Tady jsem.

Tahle planeta není dostatečně velká pro nás oba.

Že já radši nezůstal ve Westerosu…