Recenze: X-Men: Dark Phoenix rozhodně není tak temný, jak se nám snaží namluvit

Tento Fénix působí mezi ostatními komiksovými snímky spíše jako ošklivé káčátko.

Studenti Profesora X (James McAvoy) mají ve volném čase jako povinnou mimoškolní aktivitu zachraňování světa. Raven (Jennifer Lawrence) se vůbec nelíbí, že si Profesor X potřásá rukou s papaláši, zatímco oni nasazují krk pod jeho celkem nemilosrdnou taktovkou. A dojde na její zlé tušení, když se na jedné misi musí vydat dokonce do vesmíru, kde Jean Grey (Sophie Turner) zasáhne sluneční erupce.

Krom toho, že má pak nezvykle velkou chuť na punč nebo na líbání přítele Scotta (Tye Sheridan), brzy mutanti kolem ní odhalí mnohem větší problém. Uvnitř Jean se usídlila nebezpečná vesmírná síla, která znásobila její schopnosti, a bohužel také její úzkosti, protože otevřela stavidla vzpomínek, které v ní někdo násilím v dětství uzavřel „pro její dobro“. A to nebyl nikdo jiný než Profesor Xavier. Mladou dívku to rozzuří a ze školy uprchne, čímž se situace nelepší. A na Zemi navíc přistávají nebezpeční návštěvníci…

Jean má pocit, že zůstala na všechno sama.Jean má pocit, že zůstala na všechno sama, nechce si nechat pomoci, ani lidem/mutantům okolo dál ubližovat. Ale nikdo ji nechce nechat na pokoji: jedna skupina se snaží ji zabít, další zachránit, a pak jsou tu navíc mimozemšťané, kteří chtějí zneužít sílu, kterou získala, pro vlastní účely. A ty zcela nepřekvapivě zahrnují vyhlazení současného obyvatelstva naší planety. V čele ufounů stojí Jessica Chastain. Z nějakého důvodu tu působí neuvěřitelně nevýrazně. Její superschopností je nejspíše skrývání vlastního charismatu. Těžko ale dožene (od mnohých očekávaný) chabý výkon Sophie Turner, která umí působit jen afektovaně a udržovat stabilně jeden výraz. K zajímavosti jí musí pomáhat počítačové efekty. Michael Fassbender (Magneto) povyšuje takřka každou scénu, ve které se vyskytne, o kategorii výš. To by se povedlo nejspíš i Jennifer Lawrence, kdyby mohla na plátně strávit víc času.

X-Men jsou opět zde. A většina z nich vypadá mladě a atraktivně jako nikdy předtím. Už to vám možná napoví, že předpokládaný věk některých postav úplně neodpovídá časové posloupnosti. X-Menovská série se setkala s takovými výkyvy kvality a popularity, že se ani nedá říct, jak moc se od tohoto dílu dalo reálně očekávat. X-Men byli svého času skutečným filmovým úkazem, a i díky nim se povedlo komiksové snímky pozvednout na očekávané trháky a kvalitní zábavu, do jejichž rozpočtů se začaly investovat zajímavější částky a dobří herci se nestyděli v nich přijmout roli, právě naopak. Ale dnes je to jinak.

Nadšenější budou příznivci temné atmosféry, protože úlevné zábavné scény (které obstarával třeba rebel Quicksilver) tu takřka chybí. Spoustu diváků ale střídání zábavných, akčních a napínavých momentů v komiksových filmech baví. Ale smůla, řeší se přece závažná témata. Problém je, že snímek nejde dost hluboko. Tím pádem nás některé dějové linky nebo postavy nemůžou zaujmout, ani kdyby se snažily sebevíc, a nějaká traumata z dětství z nás slzičku lítosti nevymáčknou. Pořádné plusové body získávají pouze akční scény a vizuální stránka, které už jsou ale dneska také spíše lepší standard, respektive u komiksového filmu nutnost.

Dark Phoenix se snaží řešit vážná témata a hloubat o temné minulosti či sebepřijetí, bohužel rozhodně není temný dost, a plytké dialogy tomu nepomáhají. Následkem je, že v nás vzbudí jen velmi málo zájmu a emocí: trpký osud Jean Grey nám zůstává lhostejný (možná proto, že jsme ho už tak trochu znali, že) a z mimozemšťanů hrůzu nemáme. Závěrečná sekvence ve vlaku nám trochu rozproudí krev, ale celkový dojem nenapraví.

Z toho by jeden odpadl.

„Jessico, já ti říkala, zůstaň radši zrzka.“

„Ach jo, už zase musíme zachraňovat svět.“