Recenze: Spolujízda sází na drsný humor i na nesourodé duo poldy a antihrdiny

Akční komedie, která pobaví, neurazí, ale brzy se vám vykouří z hlavy.

Kumail Nanjiani si v Pěkně blbě zahrál řidiče Uberu, který se dost nešťastně zamiluje. Ve Spolujízdě ho ovšem čeká zcela jiné dobrodružství… Policista Victor (Dave Bautista) je už dva roky ponořený do pronásledování dealera drog Tedja, který má na svědomí život jeho parťačky. Na vině byla částečně i Vicova vada zraku. Zrovna v den, kdy podstoupí laserový zákrok, dostane od svého zdroje informaci, která může vést k dopadení Tedja.

Umíněný a vzteklý, ovšem také dočasně poloslepý policista se rozhodne při svém pátrání využít služeb Uberu. Tedy až po tom, kdy jeho vlastní auto skončí ve škarpě. Přes populární aplikaci narazí na řidiče Stua (Nanjiani), který se zoufale snaží získat pětihvězdičkové ohodnocení, aby nepřišel o práci. Ještě netuší, že ho čeká ta nejbrutálnější, nejšílenější, ale také nejpoučnější jízda jeho života. Na jejím konci bude mít sice na rukou krev a ve vlasech psí žrádlo, ale v srdci mnohem víc sebeúcty a odvahy, než se mu kdy snilo. A k tomu všemu možná konečně i novou přítelkyni…

Zápletka je celkem jednoduchá a moc nás toho nepřekvapí.Zápletka je celkem jednoduchá a moc nás toho nepřekvapí. Nápad ale není úplně k zahození. Jak je na začátku filmu trefně shrnuto, řidič Uberu si toho zažije hodně: vozí pasažéry opilé, hysterické, otravné, protivné, ufňukané či zvířecí, a zavděčit se náročným zákazníkům není vůbec snadné. Jízda s policistou na tajné misi je ale samozřejmě něco zcela jiného. V průběhu filmu je Stu vystavován čím dál horším situacím a podrobován brutálním zkouškám. Jako úplně obyčejný mužský, a navíc nešťastně zamilovaný romantik, nemá se světem policistů a zločinců nic společného. To ale Vica nezajímá, a tak je Stu brzy vystaven přestřelkám, mrtvolám, striptérům, podrazům, výbuchům, rvačkám, a během toho všeho se z něj stává úplně jiný člověk. A divák se celkem slušně baví.

Nejde o nic objevného v tomto žánru, ale pár vtípků se povedlo a akční i bojové scény jsou v rámci očekávání vyvedené. Výsledný dojem ze snímku samozřejmě závisí na kvalitě vtípků ve scénáři (v tomto ohledu mohl být film klidně nadupanější) a na ústřední dvojici. Bautista a Nanjiani spolu dobře fungují, každý je jiný a dělá humor po svém, díky čemuž se doplňují. Sice jim v jejich nenáročných rolích není moc co vytknout, přesto jde o nadprůměrně sympatickou dvojici.

Typická akční „chlapská“ komedie o dvou odlišných mužích, ze kterých se stanou po řadě neuvěřitelných událostí parťáci na život a na smrt. Vzájemně se toho od sebe hodně naučí a mezitím se divák celkem dobře pobaví, tedy pokud jde o jeho šálek kávy. Ústřední dvojice je sympatická, takže na pohodový letní večer, kdy chceme vypnout hlavu, je to zábava ideální. Nic víc, nic míň.

„Už si konečně vystupteeeeeee!“

Čtyřnohý parťák je často ten nejlepší…

Po honičce s poldou je potřeba svaly řádně protáhnout.