Recenze: Shaft má své největší plus v nekompromisním Samuelu L. Jacksonovi

Shaft je zpátky a zamířil na Netflix.

Ale není to ten drsný detektiv ze 70. let, ani jeho stejnojmenný synovec/syn, který zase působil začátkem dvacátého prvního století. Ne, tentokráte je na řadě JJ Shaft, vnuk původního Shafta a syn toho druhého, Ano, je to poněkud komplikované. Nicméně JJ řeší záhadnou smrt svého blízkého kamaráda, a situace si to tak vyžádá, že je nucen si na pomoc zavolat toho nejlepšího profíka, co zná, svého tátu detektiva Johna Shafta. A po cestě naberou i legendárního dědu. Společně pak rozkrývají spletitý případ, který v sobě skrývá více, než se mohlo na první pohled zdát.

Zápletka nového Shafta zkrátka není nijak složitá (na rozdíl od příbuzenských vztahů klanu Shaftů). Scénáristické duo Kenya Barris a Alex Barnow vytvořilo poměrně dobrou detektivní zápletku, která je jádrem celého snímku. Krimi stránka prostě zaujme a nenudí, což je jistě plus.

Ovšem na druhou stranu se tvůrcům povedlo sepsat z ve více ohledech urážlivý a politicky poměrně nekorektní scénář. Nejde ani tak o humor, který lze brát trochu s nadhledem, ale najdeme tu plno nelichotivých narážek. Postavy se jednak neustále odkazují na rasistické stereotypy bílých vůči černým a naopak (když třeba John Shaft vidí, jak úhledně je jeho syn oblečen, nazve ho bělochem apod.). Dále také scénáristé poměrně odvážně (v ne úplně dobrém slova smyslu) pojali problém amerického práva na to, že každý člověk může vlastnit zbraň. Jedna postava doslova propaguje, jak dobré je mít doma pistoli. V neposlední řadě je také film neuvěřitelně sexistický vůči ženám, které zde mužské postavy berou především jako „kus masa“, což má být sice charakteristika postavy Johna Shafta, ale v dnešní době už to zkrátka tak dobře nerezonuje.

Shaftovi nesedí zasazení do moderní doby.A to je také další fakt. Shaftovi zkrátka nesedí zasazení do moderní doby. To je hlavně dobře vidět na mladém protagonistovi JJ. Ten reprezentuje dnešního typického dvacátníka, který je hipster a svým chováním prostě nezapadá do drsné Shaftovské rodiny. Díky tomu pak tvoří poněkud nesourodou dvojici s postavou Johna Shafta, kterého ztvárňuje Samuel L. Jackson.

Právě on však dodává filmu jakousi jiskru a je bezesporu jeho největším plusem. Hází jednu hlášku za druhou, a i když jsou často nemístné, tak Jackson si to prostě může dovolit. Jeho přednes je nenucený a výkon autentický. To samé se však nedá říct o Jessiem T. Usherovi, který si zde zahrál již zmíněného JJ. Ten je většinu času křečovitý a vedle Jacksona působí jaksi nepřesvědčivě. Nutno však říct, že to není zcela hercova vina, velký podíl na to má i to, jak zvláštně byla jeho postava sepsána. Ke konci se zde pak objevuje i Richard Roundtree, který je natolik výrazný, že si osvojí těch pár scén, ve kterých se nachází.

V neposlední řadě je pak také nutno zmínit hudební stránku filmu, která je jeho nedílnou součástí. Převážně černošské písně dobře dotvářejí celkovou atmosféru příběhu. Nutno však podotknout, že i když většinu času jsou nenucené, tak občas tento autentický soundtrack působí trochu nadvyužitě a vůbec by neuškodilo, kdyby ho bylo o něco méně.

Shaft je tedy třetí snímek, který nese v originálním názvu jméno Shaft. Ne, vůbec to není matoucí. Čeho tím tvůrci chtěli docílit, je poněkud nejasné. Nicméně tento tým v čele s režisérem Timem Storym, vytvořili pro stanici Netflix poněkud rozporuplné dílo. Na jednu stranu zde nabízí poměrně zábavnou detektivní zápletku. Na stranu druhou je film plný nemístných a nekorektních narážek, které nejde přehlížet ani ve jménu umění. Nejsvětlejším bodem je pak ve všech ohledech Samuel L. Jackson. V závěru však Shaft ničím příliš neoslní, Netflix zkrátka pro jednou šlápnul trochu vedle, i to se stává.

Počkat, takže se všichni tři jmenujete John Shaft?

Věřím, že tohle zvládneme vyřešit i po dobrém.

A tak jsme ho odpráskli.