Recenze: Noční můry z temnot se snaží být děsivé, ale daří se jim to jen polovičatě

Co kdyby existovala kniha strašidelných příběhu, které ožívají?

Přesně takový literární kousek najde Stella a její kamarádi v opuštěném a podezřelém domě. A Stella si tuto knihu samozřejmě ze zvědavosti odnese domů. Tím rozpoutá řadu události, kdy příběhy začnou nabývat reálných podob a Stella i její kamarádi jsou v ohrožení. Jak zastaví tento oživlý horor?

Noční můry z temnot bezesporu nabízí zajímavá premisu, která má i dobré zpracování. Především pak to vizuální, které upoutá na první pohled. Tvůrci v čele s norským režisérem André Øvredalem se snaží grafickým zpracováním zaujmout divákovu pozornost, a to se jim poměrně dobře daří. Je znát, že se zde podepsal i vliv Guillerma Del Tora, který se spolupodílel na scénáři. Příšery jsou tu takové typicky DelTorovské, jsou zkrátka opravdu strašlivé, odporné (v dobrém slova smyslu), originální a každá má svůj odlišný styl.

Snímek má opravdu unikátní atmosféru a v tomto ohledu je zcela jistě povedený.To se ostatně dá říci i o jednotlivých děsivých příbězích, které potkávají postavy ve snímku. V každém se odráží jiný žánrový typ hororu. Máme zde opuštěnou farmu se strašákem, chlapce, který je sám doma, dívku s pavouky na školních záchodech, psychiatrickou léčebnu, policejní stanici či hrůzostrašný zchátralý gotický dům, a navrch se to vše odehrává v období Halloweenu. Zkrátka má snímek opravdu unikátní atmosféru a v tomto ohledu je zcela jistě povedený.

Kde však trochu pokulhává, je jeho spád. Celý film se příliš vleče a čekáme dlouho, než se něco začne pořádně dít. Dost statickému ději nenahrává ani fakt, že i když jde o horor, tak mimo již zmíněné zrůdy, tu nenajdeme nic příliš strašidelného. Žádné lekačky se tu moc nekonají a tento horor je spíše děsivý v nechutném slova smyslu, což vlastně není nic tak úplně špatného.

Vedle toho tu pak máme herecké obsazení. Hlavní hrdinku Stellu zde ztvárňuje Zoe Margaret Colletti. Ta sice nepodává nijak špatný výkon, ale zároveň není moc výrazná a ničím neoslní. Coby protagonista zkrátka nenese dobře děj, občas také trochu přehrává a zkrátka nepracuje dobře s, jinak kvalitním, scénářem. Naopak silně výrazný je Austin Zajur jako Chuck. Ten nejen baví, ale získává si i sympatie diváků a zkrátka si dobře pohrává se svou postavou. V neposlední řadě je pak třeba zmínit Michaela Garzu, který byť podává kvalitní výkon, je ve snímku bohužel poměrně podvyužit, což je škoda. Dále se zde pak objevují například Gabriel Rush, Dean Norris nebo Gil Bellows.

V souvislosti s obsazením je pak třeba zmínit Troye Jamese, který poskytl výkon motion capture pro jednu z příšer. Jeho postava se vyznačuje kroutivým a ohebným tělem, zkrátka je něco jako hadí muž. A James toto fyzicky ztvárnil opravdu obdivuhodně a zasluhuje si pochvalu.

Na závěr je také nutno okomentovat hudební doprovod filmu, o který se postarali Marco Beltrami a Anna Drubich. Ti vytvořili poutavý soundtrack, který dobře ladí s celkovou náladou filmu. Ústřední znělkou tu je píseň „Season Of The Witch“ originálně od skupiny Donovan, zde jí však nazpívala Lana Del Rey a po zhlédnutí filmu jí nebudete moci vypustit z hlavy.

Noční můry z temnot jsou dohromady poměrně povedenou podívanou, která upoutá především svým vizuálnem. Originální je i příběh, který, i když se chvílemi trochu vleče, tak nabízí zajímavou premisu. Nevšední grafické zpracování, povedený scénář, víceméně kvalitní herecké výkony a chytlavý soundtrack staví tento unikátní horor do slabého nadprůměru. Smutné však je, že v dnešní změti hororů, se toto dílo bohužel nejspíš brzy ztratí.

„Co čumíš, strašáku?“

„Byl jednou jeden strašák…“

„To mi chcete říct, že ten strašák ožil?“