Recenze Anna: Snahou o komplikovanost si značně ubírá na kvalitě

Co všechno byste byli ochotni udělat pro svou svobodu?

Klíčovou postavou příběhu je ruská dívka Anna Poliatova (Sasha Luss), která se nešťastnou náhodou ocitla v tíživé životní situaci a ze které se stane ze dne na den uznávaná světová fotomodelka. Najde si ji lovec děvčat z modelingové agentury, jenž ji přivede do úplně jiného světa, konkrétně do Paříže. Na rozdíl od svých kolegyň nemůže řešit malichernosti spojené s focením, protože se dostala mezi dvě největší tajné služby. Proti sobě stojí sovětská tajná služba KGB a americká zpravodajská služba CIA. Anna jen doufá, že vyhraje boj o svůj holý život. Ale možná je všechno úplně jinak, než jak se na první pohled zdá…

Luc Besson, francouzský režisér a scénárista, má slabost pro silné ženské hrdinky.Luc Besson, francouzský režisér a scénárista, má jednoduše slabost pro silné ženské hrdinky. Ať už se jedná o Brutální Nikitu, Lucy, Johanku z Arku, Leeloo z Pátého elementu nebo právě o Annu. Proslavil se také díky pětidílné sérii o zběsilém řidiči s názvem Taxi.

Nádherná herečka s ruským původem, Sasha Luss, sice přiláká nejedno mužské oko, ale problémem je to, že jí většinu scén prostě nemůžeme věřit. Není to ale pouze její chyba, scénář je celkem vzato poměrně lehce předvídatelný, jelikož se podobá ostatním filmům tohoto typu. Pokud jste tedy už viděli nějaký špionážní snímek, neočekávejte překvapení. Svým způsobem je to takové francouzské pokračování americké Rudé volavky, protože se celou dobu nese v podobném duchu, jen rozebírá méně přísný výcvik tajných agentů a více se věnuje samotné praxi.

Jakmile zjistíme, že postava Anny je téměř nesmrtelná, nedivíme se, že vždy nějakým záhadným způsobem vyvázne. Vlastně při vší té akci neutrpí ani jediný šrám, což je absolutně nerealistické. Celkově působí dojmem, že se ji tvůrci snažili detailněji znázornit, ale vlastně zůstala tak nějak jednorozměrně plochá. Vůbec nevidíme, na základě čeho uvažuje o svých rozhodnutích, kromě své svobody netouží po ničem jiném a vše je jí tak nějak jedno. Solidní výkon předvedla anglická stálice Helen Mirren a příjemně překvapili Luke Evans a Cillian Murphy. Rozhodně se nedá popřít chemie mezi těmito dvěma muži a hlavní ženskou představitelkou.

Vcelku povedené jsou i akční scény, jakkoliv jsou nepravděpodobné. Vidíme také poněkud drsnější záběry, které působí v zajímavém kontrastu s upjatým prostředím modelingu a jemným vzhledem ústřední herečky. Vítanou změnou je rovněž vzácný pohled z východní strany barikády, nemluvě o neokoukaném prostředí Moskvy.

Vyprávění je poskládáno z jednotlivých časových úseků, přesouváme se neustále tam a zpět v rozmezí pěti let. Vlastně až těmito flashbacky do minulosti se vysvětluje současný stav, občas to ovšem působí celkem zmatečně. Některé scény jsou zbytečně přehrávány podruhé, přestože nemají žádnou přidanou hodnotu, jen se nad nimi má divák zamyslet z jiného úhlu pohledu. Snímek se snaží působit přehnaně složitě a tajemně, až to kazí jeho zamýšlenou vážnost a může vypadat trochu jako parodie na tento žánr.

Tvůrci usilují o to, udělat z filmu super velkolepou akční podívanou, ale právě tahle nadměrná snaha se jim stává osudnou. Přesně zde platí známé pořekadlo, že méně je někdy více. Nicméně pokud vám nevadí nereálné akční výjevy, ve kterých krásná žena umí nakopat zadky všem svým protivníkům, a chcete se podívat na skok do Ruska, neváhejte věnovat dvě hodiny svého času právě okouzlující Anně.

Tak, a teď tě mám!

„Ty jsi šílená ženská, a to mám právě rád.“

„Moc se omlouvám, pokud jsem vám tímto vpádem narušil den.“