Recenze: To Kapitola 2 je povedenou žánrovou podívanou, která je postavená na silném příběhu a hereckých výkonech

To je zpátky.

A stejně tak se vrátil i Klub smolařů, a to ve velkém. To Kapitola 2 už od svého prvního traileru vzbudila velké ohlasy z řad fanoušků Stephena Kinga, neboť první díl postavil této sérii poměrně vysokou laťku. Tu však bohužel dvojka nepokořila, a to hned z několika důvodů.

Byť jde v první řadě o celkově povedený horor, který má řadu plusů, tak hned zkraje začneme vytýkáním. Prvně je nutno zmínit poměrně dlouhou stopáž čítající 169 minut. Tento na horor poněkud nezvykle protáhlý čas, by sám o sobě nevadil. Vždyť i jednička měla více než dvě hodiny a samotná předloha je poměrně bichle. Problémem je však pomalý rozjezd, kdy sledujeme rozděleně hlavní postavy. Tyto jejich samostatné dějové linie, ač jsou na jednu stranu samy o sobě zajímavé, zabírají více než dost času, a tak trvá, než se dostaneme k tomu zásadnímu.

Po dějové stránce je nám tu pak také nabídnuto bohatě flashbacků, kdo však zná aspoň trochu původní knihu, tak to očekával. A je nutno říct, že tyto scény s mladšími verzemi hrdinů (tedy těmi z jedničky) jsou po vypravěčské stránce provedeny opravdu dobře a nelze jim moc vyčítat. Ovšem, jelikož se točilo dva roky po prvním dílu, tak mladí herci za tu dobu trochu povyrostli, a tak tvůrci poměrně okatě a nepovedeně použili omlazovací CGI, které zde zkrátka působí jaksi rušivě.

Poslední výtkou je pak samotný konec filmu. Paradoxně je celý příběh prosázen narážkami na to, jak Stephen King neumí psát konce (za což byl předně kritizován právě v souvislosti s knihou To). A to se zde potvrzuje, závěr je poněkud chaotický a samotné vyvrcholení působí poněkud antiklimaticky, což je škoda. Zkrátka se dalo čekat poněkud velkolepější ukončení celého, jinak napínavého děje.

Skupina Smolařů musí čelit svým strachům a zahnat Pennywise jednou provždy, jenže to nebude jednoduché.Ten je sám o sobě velmi dobře propracovaný, a po příběhové stránce nejde moc vytýkat (kromě již zmíněného konce). Zde sledujeme osudy sedmi již dospělých kamarádů, Billa, Beverly, Richieho, Eddieho, Stana, Bena a Mika, kteří se po sedmadvaceti letech vrací do svého rodného městečka Derry. V roce 1989 tu porazili strašidelného klauna Pennywise, který terorizoval město a zabíjel bezmocné děti. Ten se však nyní probouzí ze své hibernace a je odhodlán dokončit, co kdysi začal. A tak skupina Smolařů musí čelit svým strachům a zahnat Pennywise jednou provždy, jenže to nebude jednoduché.

Právě již zmínění dospělí hrdinové jsou pak tím největším plusem, který může snímek nabídnout. Herecké obsazení je zde opravdu na jedničku. Především tu jde o dobře zvolené dospělé herce, kteří jsou perfektním obrazem svých dětských protějšků. Nejlepší je bezesporu Bill Hader coby Richie, a to co se týče výrazného výkonu, tak i vzhledem k tomu, jak se podobá Finnu Woflhardovi (mladší verze postavy). Dále je pak třeba vyzdvihnout Jamese Ransona jako Eddieho, který jako by z oka vypadl své mladší předloze (Jack Dylan Grazer). Do třetice je tu pak Bill Skarsgård jako Pennywise. Ten opět předvádí hodně nápaditý a přesvědčivý výkon, kterému pomáhá i skvělý kostým s make-upem. Naopak trochu zklamou James McAvoy a Jessica Chastain jako Bill a Beverly, kteří byť nejsou herecky špatní, tak byli vlivem scénáře jaksi podvyužiti a zkrátka se od nich dalo očekávat více. Nicméně dohromady s Isaiahem Mustafou, Jayem Ryanem a Andym Beanem tvoří sehraný tým a zkrátka dobrý herecký ansámbl.

Krom herců je třeba vyzdvihnout i vizuální stránku filmu, který byť není až tolik strašlivý, jak by se dalo čekat, tak nabízí velmi povedené triky. Tvůrci si zkrátka dobře pohráli s různými efekty (např. rozličné využití ikonických červených balónků nebo honička v zrcadlovém labyrintu apod.), díky čemuž je snímek na pohled opravdu strhující.

V neposlední řadě se pak nesmí opomenout soundtrack, který jako pro jedničku, složil Benjamin Wallfisch. Ten zde nabízí doprovod, který skvěle navozuje atmosféru. Kromě instrumentální hudby tu však tu a tam zaznívají i popové skladby, které slouží spíše k odlehčení nálady.

Režisér Andy Muschietti a scenárista Gary Dauberman se vrací po úspěšné jedničce, aby dokončili, co prve započali. A to se jim ve velké míře poměrně daří. To Kapitola 2 je bezesporu, i přes veškeré výtky, velmi povedeným snímkem, který zkrátka baví. O humor tu opravdu není nouze a naštěstí na úkor toho nestrádá hororová stránka filmu, podpořena zejména skvělým vizuálnem a vhodným hudebním doprovodem. Největším plusem tu však je bezesporu opravdu skvělé herecké obsazení, kterému vévodí dva Billové, Hader a Skarsgård.

Tak na strašlivé klauny a červené balónky!

Pohled do minulosti.

Dětišky, pojďte si se mnou hrát…