Recenze: Blíženec přináší nejmodernější omlazovací CGI, které je děsivě věrohodné, mimo to však ničím příliš neuchvátí

Will Smith na první, na druhou, na třetí.

Aneb když se vás snaží zabít váš vlastní mladší a vylepšený klon. Zní to povědomě, řekneme si. A taky, že ano. Blíženec něčím opravdu dost připomíná snímky jako je Terminátor 2 či Looper. Ang Lee (Rozum a cit, Zkrocená hora, Pí a jeho život) si jako režisér z těchto děl vypůjčuje poměrně dost, avšak ne úplně úspěšně. Tedy, jde spíš o to, že i když se Lee snaží být originální a nevšední, tak je jeho příběh poměrně okoukaný a v zásadě nepřináší nic moc nového.

Kromě toho se děj také trochu odkazuje i na filmy jako je Equalizer nebo John Wick, neboť hlavní hrdina je nájemný zabiják v důchodu, a to už tu také mnohokrát bylo. Ústřední postavoz je zde Henry Brogan, bývalý elitní nájemný zabiják, který se rozhodl odložit zbraň. Ovšem jeho poslední oběť skrývala víc, než Henry věděl, a tak se sám stává metou. Odstranit se ho však snaží jeho bývalý zaměstnavatel, aby zakryl stopy. Henry tak musí odkrýt, proč ho má zabít jeho vlastní mladší a vylepšený klon, a jak se tu vlastně zjevil.

Je tak patrné, že si scenáristé David Benioff, Billy Ray a Darren Lemke zkrátka a dobře vypůjčili známé prvky z populárních a úspěšnějších děl a zpatlali je dohromady. Bohužel však ne příliš úspěšně. A to je škoda, neboť mimo to jde o poměrně záživnou podívanou, která nenudí. Akce je tu opravdu plno, děj má dobrý spád už od samého začátku a skoro vůbec se nevleče, což je jistě u takovéto žánrové podívané velké plus.

Když je Junior, tak je to rázem zase Will Smith z devadesátek.Dalším pozitivem jsou i herecké výkony, které jsou vesměs velmi povedené. V čele obsazení stojí Will Smith coby hlavní hrdina, který si zde střihl dokonce dvojroli. Objevuje se jako hlavní hrdina Henry Brogan a také jako jeho mladší klon Junior, který ho dostal za úkol zabít. Smith se chopil obou rolí s přehledem a podává převážně kvalitní výkon. Nechybí mu jak emoce, tak ani akční prvky, které (tedy ty, co za něj nedělá kaskadér) na svůj věk zvládá poměrně dobře. Je také nutno podotknout, že úspěšně odlišuje své dvě role, když je Henry, tak je to ten Will Smith, kterého všichni známe, když je Junior, tak je to rázem zase (nějakým zvráceným zázrakem) Will Smith z devadesátek.

Vedle něj se coby úhlavní záporák představuje Clive Owen. I ten podává přesvědčivý výkon. Jeho padouch má hloubku a občas s ním i trochu soucítíme, což je důsledkem jeho povedeného přednesu. Coby Smithovy parťáky tu pak máme Mary Elizabeth Winstead a Benedicta Wonga, kteří, byť jsou trochu slabší (zvláště Winstead), tak dobře doplňují hlavního hrdinu a tvoří s ním vcelku sehraný tým.

Výrazný prvek pak tvoří i vizuální stránka filmu. V první řadě tu jde o omlazovací CGI, kterým byl obdařen Will Smith, aby z něj udělali jeho mladší lepší já. A to se podařilo udělat opravdu velmi povedeně. Tzv. de-aging je zde více než věrohodný, jde také o jeho nejmodernější verzi, což je zkrátka znát. Tvůrci nám ukazují, jaká je tu budoucnost, a je to trochu děsivé, v dobrém slova smyslu.

Na druhé straně však stojí vizuální efekty spojené zvláště s akčními scénami. Ty dost často působí, jako bychom se spíš dívali na demo nějaké počítačové hry než na film, a to je poněkud rozptylující a kazí to dojem. Nejlépe je to vidět na různých honičkách nebo střílečkách, které jsou až příliš zdigitalizované a okatě umělé, což je škoda.

Blíženec je v zásadě poměrně povedená akční podívaná, která má své plusy i minusy. Za pozitiva lze jmenovat děj s rychlým spádem, povedené herecké výkony (hlavně ten Smithův) a opravdu nadstandardní de-aging efekty. Na druhé straně tu však máme poměrně okoukaný příběh, který jsme už tolikrát viděli (zabiják v penzi, kterého se snaží odstranit jeho bývalý zaměstnavatel plus tu k tomu ještě máme klon) a přehnané digitální efekty v akčních scénách, které jsou zkrátka až moc nepřirozené. I tak je však Blíženec víceméně dobrý akčňák, který si, i přes negativa, fanoušci žánru beztak jistě užijí.

„A jaké je tvé astrologické znamení? Já jsem blíženec.“

„Už mi nevolejte, jsem v důchodu!“

„Říkejte nám Sebevražedný oddíl! Ne, počkat, špatný film …“