Recenze Pražské orgie: Pokus o společenskou sondu do 70. let minulého století

Jak se žilo pražským intelektuálům v době normalizace?
 
 
Úspěšný americký spisovatel Nathan Zuckerman (Jonas Chernick) přijíždí v polovině 70. let do okupované Prahy, aby získal rukopisy knihy, kterou chce zachránit před zničením a vydat ji. Jeho průvodcem je bývalý režisér Rudolf Bolotka (Pavel Kříž), který byl donucen začít pracovat v kotelně. Právě on ho zasvěcuje do prostředí neustálého pozorování, vzájemné nedůvěry a světa proslulých večírků bez zábran. Na jedné takové akci se seznámí se svéhlavou a sexuálně chtivou spisovatelkou Olgou (Kseniya Rappoport). Zuckerman se postupně čím dál tím více zamotává do hry, jejímž pravidlům nerozumí a není si jistý tím, komu může skutečně důvěřovat.

Jde o filmové zpracování režisérky Ireny Pavláskové stejnojmenné knihy amerického autora Philipa Rotha, který ze svého pohledu popisoval svou tehdejší reálnou zkušenost z návštěvy hlavního města. Zároveň později získal ocenění za svou pomoc českým i jiným spisovatelům v 70. a 80. letech.

Sledujeme nepříliš často reflektované dění české historie tak, jak jej vnímá Američan.Sledujeme nepříliš často reflektované dění české historie tak, jak jej vnímá Američan, tedy očima cizince, z tohoto hlediska se jedná o zcela unikátní snímek. Velmi zdařilé je také detailní vykreslení nejisté a tíživé atmosféry, ve které panuje vzájemná společenská ostražitost.

Ovšem zklamáním jsou slibované orgie a bláznivé večírky, takže pokud jste se těšili na něco kontroverzního a smyslného, budete po zhlédnutí v tomto ohledu nespokojení. Rádoby vášnivé a nespoutané scény ve vile hříchů působí tak nějak křečovitě a nuceně. Dokonce vzbuzují pocit jakýchsi bezduchých obrazů v pozadí. Celé to působí jako nějaké panoptikum, ve kterém se rychle seznámíme s mnoha podivuhodnými typy osobností. Nicméně vše, co se tam odehrává, je jen způsob, jak uniknout totalitě, proto se snaží nalézat volnost alespoň ve svém vlastním jednání. Projev svobody v nesvobodné době je možnost libovolně se vyspat s tím, s kým zrovna chtějí. Těžko se mladším ročníkům soudí, do jaké míry je tohle pravdivé. Jen se nechce věřit tomu, že by pražská inteligence takhle úplně rezignovala na národní dění.

Nečekejte příliš spletitý děj, spíše jsme svědky mnohdy poměrně dlouhých dialogů, které nastiňují náladu doby. Ústřední hrdina se takto seznamuje s fungováním společnosti, což poskytuje dobrou záminku pro to, že se některé věci celkem podrobně vysvětlují. Současně to pomáhá lépe pochopit situaci mladším ročníkům, a to je rozhodně dobře.

Velkým plusem je obsazení hlavních postav zkušenými lidmi. Kanadský herec, scénárista a producent Jonas Chernick se skvěle hodí do role asertivního intelektuála s příliš idealistickými představami o životě v totalitě. Jeho mentor Pavel Kříž zase věrohodně ztvárnil českého bohéma s břitkým humorem. Ruská herečka Kseniya Rappoport zase dodala Olze tolik realističnosti, kolik jen šlo, ačkoliv je tato postava absolutně nesnesitelná se všudypřítomnými narážkami na sex nebo své pohlaví.

Celkově nám film nabízí poměrně důvěryhodný vhled do raných normalizačních let. Zvláštní pochvalu si zaslouží autentické dobové prostředí, zvláště záběry na krásnou Prahu, rekvizity a kostýmy. Zároveň ale působí jen jako jakýsi obraz tehdejší reality, kterému stále něco chybí k tomu, aby na nás správně zapůsobil. Příčinou bude nejspíše právě občasná nucenost, která snímek nechtěně shazuje. A zavádějící název, ačkoliv převzatý, pak působí pouze jako celkem laciné lákadlo na diváka.
 

Jít s ní do postele, či nejít? To je oč tu běží.


 

Těší mě, jsem Nathan Zuckerman, naivní americký autor.


 

Na co jako tak vyjeveně koukáš?


 

70%

Pražské orgie

Celkově nám film nabízí poměrně důvěryhodný vhled do raných normalizačních let. Zvláštní pochvalu si zaslouží autentické dobové prostředí, zvláště záběry na krásnou Prahu, rekvizity a kostýmy. Zároveň ale působí jen jako jakýsi obraz tehdejší reality, kterému stále něco chybí k tomu, aby na nás správně zapůsobil. Příčinou bude nejspíše právě občasná nucenost, která snímek nechtěně shazuje. A zavádějící název, ačkoliv převzatý, pak působí pouze jako celkem laciné lákadlo na diváka.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací