Recenze: Terminátor: Temný osud tak trochu zabil vše, co vybudovaly původní dva filmy a nepřinesl nic moc nového

Řekl, že se vrátí, a tak je tu.

James Cameron v osmdesátých a devadesátých letech představil světu příběh o zabijáckém robotovi z budoucnosti, který se posléze stal kultovním. Na první dva snímky pak navázaly další tři, ale originály nic nepřekonalo. Šlo zkrátka o jejich propracovaný příběh a nadčasové efekty, ostatní díly už to pouze napodobovaly a v zásadě se opakovaly.

Šestý díl s podnázvem Temný osud, však sliboval už od začátku něco lepšího, něco nového. Ignoruje vše, co se stalo po Terminátorovi 2 a navazuje dějově pouze na první dva filmy. Už tato samotná myšlenka, zahození oněch ne příliš povedený kousků, zněla nadějně. Ale nakonec se ukázalo, že ani to nedokázalo vzkřísit tuto ságu, ba naopak, možná jí to spíše ještě více pohřbilo. Nepředbíhejme však, vezměme to vše pěkně po pořádku.

Za prvé tu máme děj, ten zas a znovu nepřináší skoro nic moc nového. Zlý terminátor, tentokráte technicky ještě vyspělejší Rev-9, přicestoval z budoucnosti do roku 2019 s cílem zabít Dani, v podstatě tak trochu novou Sarah Connor. Na její ochranu zas z budoucnosti přispěchala vojačka Grace. Dani a Grace pak po cestě potkávají Sarah Connor a spojují se s ní v útěku před zabijáckým Rev-9. Aby ho však dokázaly porazit a vzepřít se umělé inteligenci, tak se musí spojit se starým známým…

Terminátor v podání bývalého bodybuildera a guvernéra Kalifornie, je to, co činilo předchozí filmy tak dobrými.Všichni víme, o jakého starého známého jde. Kdo se však těšil na film se Schwarzeneggerem, bude poměrně zklamán, neboť k našemu oblíbenci se dostáváme až zhruba od druhé poloviny filmu. A to je škoda, neboť onen známý Terminátor v podání bývalého bodybuildera a guvernéra Kalifornie, je to, co činilo předchozí filmy tak dobrými. Bez něj to zkrátka tak dobře nefunguje. Což dokázal už Terminator Salvation.

Ději lze také vyčíst, že i přes rychlý rozjezd a poměrně solidní první třetinu, se v druhé třetině cosi zlomí a příběh jaksi upadá. Poslední třetina pak opět nabírá na obrátkách a nabízí skvělou akční závěrečnou sekvenci. Jenže ani to bohužel nezachrání to, co si snímek nadrobil už na začátku. Kvůli spoilerům nelze napsat, co přesně se v úvodu celého filmu odehraje, ale kdo snímek zhlédne, pochopí. Zkrátka z režisérského a scenáristického hlediska toto opravdu nebyl správný krok, a tak trochu v prvních pěti minutách dokázali podkopat vše, co první dva díly kdysi nastolily, a to rozhodně není správně. Je vůbec zvláštní, že se něco takového vůbec podařilo, vzhledem k tomu, že na tvorbě se podílel James Cameron, otec původního konceptu.

Na druhou stranu tu pak máme herecké obsazení. Bezesporu nejvíce zazářila Linda Hamilton navrátivší se do role Sarah Connor po bezmála osmadvaceti letech. Zdá se, jako by od postavy nikdy neodešla. Zkrátka Linda Hamilton JE Sarah Connor a zde je to nová vylepšená nebojácná Sarah plná odvahy a odhodlání. Hamilton podává opravdu solidní výkon a její střední věk postavě sluší. Vedle ní je pak nejvýraznější již zmiňovaný Arnold Schwarzenegger ve své ikonické roli. A i když je tu z něj poměrně málo, tak si ve svém omezeném čase krade každou sekundu, co je na plátně a scény s ním jsou ty nejsilnější, jak akčně, tak dramaticky, a i z komediálního načasování.

Co se týče nováčků, tak nový terminátor, kterým je Gabriel Luna, je povedeným záporákem. Navíc Luna má charisma, které předává své postavě a činí jeho jinak automatickému zabijáka o to zajímavějšího. Dále tu pak máme nováčky Mackenzie Davis a Natalii Reyes coby Grace a Dani, které podávají asi nejslabší výkony. Především pak Reyes je pak trochu iritující a s jako hlavní hrdinkou s ní nejde úplně sympatizovat.
Z ostatních hledisek je pak snímek povedený především po technologické stránce, zvláště, co se týče efektů. Ty jsou skvěle odvedené a některé bojové sekvence, jako třeba jedna pod vodou, jsou opravdu originální a strhující. Za zmínku pak stojí i hudební doprovod, který složil Junkie XL a dobře jím podtrhl celkovou atmosféru.

Nový Terminátor v režii Tima Millera je zkrátka taková zvláštní podívaná. Z příběhového hlediska nepřináší nic moc nového, premisa zůstává de facto stejná jako předtím. Navíc v prvních minutách podkope veškerou snahu předchozích dvou filmů, a to zamrzí. Co pokazil děj, se snaží vynahradit vesměs silné herecké obsazení, hlavně pak Hamilton a Schwarzenegger, kteří drží celou podívanou nad hladinou. Dalo by se to víceméně shrnout tak, že Terminátor: Temný osud, je nadprůměrný akčňák, ale podprůměrný Terminátor.

Déja vu?

Bacha, teď to trochu bouchne…

Seznamte se, tohle je můj kamarád Kostík.