Recenze Trollové a tajemný les: Norsko-kanadský animák si dost okatě půjčuje prvky z klasických disneyovských pohádek v nepovedené napodobenině

Žili byli kdysi jedni trollové.

Nebuďte zmatení, nejde o pokračování snímku Trollové z roku 2016, i když to nás za nedlouho také čeká. Tihle trollové pochází z norsko-kanadské koprodukce a je to velmi zajímavá podívaná. Ne tedy v dobrém slova smyslu. Tvůrci, tedy režisérsko-scenáristické duo Kevin Munroe a Kristian Kamp připravilo opravdu chuťovku. Nejenže jde o poměrně neoriginální příběh, který navíc nudí, ale nepomáhá tomu ani nepovedená animace a mírně řečeno nesympatické postavy. Vezměme to ale postupně.

O co tady tedy jde? Kdesi v hlubokých lesích leží už odpradávna království trollů. Ti si užívají spokojeného života pod vládou svého dobrého krále Gromma. Nejdůležitější pro ně je, ukrýt se před sluncem, protože to pro ně může mít smrtelné následky. Jednoho dne však oblíbený král Gromm kvůli zradě a nastražené pasti zkamení. Jediný, kdo ho může zachránit je jeho syn Trym, který se kvůli tomu vydává se svými věrnými přáteli na velké dobrodružství, aby získal zpět ocas svého otce.

Příběh je velmi neoriginální a nudný.Takhle zní děj poměrně mile a nevinně, jenže opak je pravdou. Příběh je velmi neoriginální a nudný, viděli jsme to už tolikrát. Nejpodstatnější však je, že si velmi okatě půjčuje spoustu prvků z klasických Disney pohádek. Tak například otec hlavního hrdiny (král) je podveden svým vlastním zlým příbuzným, zkamení a padá ze skály, hlavní hrdina (mladý princ) utíká z místa činu a onen příbuzný odnese tělo krále k jeho lidu a lže o tom, co se ve skutečnosti stalo a jmenuje se novým králem. To až příliš moc připomíná děj Lvího krále: král Mufasa umírá rukou svého zlomyslného bratra Scara a mladý princ Simba prchá pryč, Scar lže o tom, co se stalo a stává se novým králem. Šlo by jít i hlouběji a přirovnat skoro každou postavu k postavě ze Lvího krále, korelace mezi nimi jsou poměrně jasné, bylo by to však na delší psaní.

Kromě toho pak například hrdinové v jednu chvíli bojují s monstrem, které se vizuálně velmi blízce podobá Uršule z Malé mořské víly. Navíc má na krku přívěsek, po kterém touží hlavní hrdinové, což lze přirovnat k mušli s Arieliným hlasem, kterou zase nosila na krku Uršula. Krom toho pak má hlavní hrdina se zmíněnou příšerou smířlivý moment, který kopíruje scénu z Moany a našla by se tu jistě řada dalších přirovnání k jiným disneyovkám.

Mimo zřetelnou příběhovou krádež, je však děj navíc nudný a špatně napsaný. Neděje se v něm nic překotného a k udržení pozornosti se musíme přemáhat. Tomu nepomáhá fakt, že veškerý humor, o který se tu tvůrci snažili je prostě jednoduše hloupý a na velmi nízké úrovni. Hlavní fórem je tu krkání postav, což zkrátka vypovídá o inteligenci celého filmu.

S tím pak souvisí i nepovedeně napsané a krajně nesympatické postavy. Hlavním hrdinům tu nejde moc fandit, neboť jsou iritující a otravní. Nejvíce ze všech lezou na nervy dva trollí siamští bratři, hrdinovi společníci, kteří mají jedno sdílené tělo a dvě hlavy. Ti nepřináší do příběhu vůbec nic, jen hází neoriginální a nevtipné hlášky a sem tam si krknou. Vrcholem pak je, když potkají tři sestry, které jsou zas vlastně tři hlavy s jedním tělem (spoiler: samozřejmě, že se do bratrů zamilují). Ty jsou šíleně uječené a snad nejprotivnější postavy. Nemluvě pak o fashion sekvenci, kterou mají s hlavními hrdiny, kdy jim nabarví nehty a nalíčí je (to vše uprostřed jejich dobrodružství, kdy je mimochodem tlačí čas).

V neposlední řadě je pak potřeba zmínit i krajně nepovedenou animaci. Tou snímek připomíná prvního Shreka, což není úplně výhra. Postavy i okolí většinou působí poměrně dvojrozměrně, a navíc je jejich design mírně řečeno nepovedený. V dnešní době a s dnešními technologiemi by to mělo jít lépe.

Trollové a kouzelný les je nezdařený dětský animák, který cílové publikum spíše traumatizuje, a to nejen díky špatné animaci. Navíc tito Trollové nepřináší nic nového či převratného. Nehledě pak nato, že si tvůrci silně a okatě (téměř neskrytě) půjčují z kreslených Disney pohádek. Jediným menším pozitivem je nevšední přístup k vyprávění příběhu, který povídá starý Číňan mladému klukovi.

A tati, kdo ti nasadil ty parohy? Máma?

Říkejte nám dva Dubínkové.

Tenhle trik s prakem mě naučil Bart Simpson!