Recenze: Na nože je chytrá a nevšední detektivka, jejímž jádrem je hvězdné obsazení

A Chris Evans v pleteném svetru.

Ten doslova zaplavil internet uvedení snímku Na nože v zámoří, kde měl film premiéru již koncem loňského listopadu. Za tento objev může vděčit režisérovi a scénáristovi Rianovi Johnsonovi, který měl mimo jiné na svědomí i osmou epizodu hvězdné filmové ságy Star Wars. V návaznosti na to, i zde Johnson využívá svůj nevšední styl vyprávění a způsob, jakým rozvrací veškerá očekávání. Nečekané zvraty mu nejsou cizí a v detektivním příběhu působí jako správná volba.

Samotný se však na první pohled může zdát poměrně jednoznačný. Bohatá hlava rodiny je jednoho rána nalezena s podříznutým krkem mrtva ve své posteli. Na scéně se zanedlouho objevuje policie společně se soukromým detektivem, který sám neví, kdo ho najal. Začíná postupné zpovídání jednotlivých členů této nefunkční rodiny. Kdo může za nebožtíkovu smrt? Jeho latinskoamerická pečovatelka, rozhořčený syn, milující dcera, rozhádaný vnuk, zeť skrývající aféru anebo to prostě byla jen sebevražda? To na oko naznačuje samotný trailer, nenechte se však zmást, ten jen chytře odvracuje pozornost od skutečné zápletky, nic totiž není tak, jak se zdá. Skoro se až dá říct, že tvůrci v ukázce představují trochu jiný snímek než ten nabízený v kinech.

Je to poměrně nečekané překvapení, které si pro nás Rian Johnson připravil.Je to poměrně nečekané překvapení, které si pro nás Rian Johnson připravil. Ve všech promech totiž skoro nic nenasvědčuje tomu, že hlavní hvězdou snímku je herečka Ana de Armas (Blade Runner 2049, Týpci a zbraně). Tato kubánská rodačka podává silný a kvalitní výkon a nese v zásadě celý snímek na sobě. Dobrou oporou je jí však i zbytek hvězdného obsazení.  Jmenovitě Daniel Craig coby detektiv Benoit Blanc. Ten je sice okatou parodií slavných detektivů jako jsou například Hercule Poirot nebo Sherlock Holmes, ale film je si toho vědom a schválně důvtipně tuto skutečnost podtrhuje. Tomu napomáhá i nevšední přízvuk, který Craig své postavě přiřadil. Sice trochu trvá, než si na něj zvykneme, ale je jasné, že Craig s akcentem schválně a vědomě přehání a hraje si tak se svou rolí. Další výraznou postavou, která stojí za zmínku, je Chris Evans coby Ransom Drysdale, nebožtíkův arogantní a excentrický vnuk. Evans září v každé své scéně a úspěšně na sebe strhává veškerou pozornost, což je při tak silném obsazení opravdu úspěch. Navíc se zdá, že mu role nafoukance poměrně dobře sedla a náležitě se jí užil.

Nutno podotknout, že opravdu každý z herců tu podává kvalitní a osobitý výkon a v hvězdném obsazení nenajdeme jeden slabý článek. Jen je škoda, že se při tak silné sestavě nedostalo, některým jedincům více prostoru. Osobnosti jako Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Michael Shannon, Toni Collette či Christopher Plummer sice ve svém omezeném čase předvádí charismatické a zapamatovatelné výkony, ale je škoda, že nejsou na plátně častěji. To však nemění nic na tom, že nejvýraznější jsou bezesporu jejich společné scény, ve kterých následuje jedna přestřelka za druhou a herci vskutku působí jako nesourodá rodinka.

Jejich vzájemná chemie je nepochybná a je znát, že si spolu dobře rozuměli. Hodně jim však napomáhaly i výrazné kostýmy (jako například již zmíněný svetr Chrise Evanse), které dobře vystihly osobitost každé z postav.

Podobně svérázný tu je i hudební doprovod, který pro snímek složil režisérův bratr Nathan Johnson (Looper, Don Jon).  Jeho soundtrack má energický náboj a dobře udržuje napětí, kde je potřeba. Navíc si Johnson se skladbami pohrál a vytvořil tak chytlavý doprovod, který zkrátka baví a oživuje celý příběh.

V závěru je Na nože povedená detektivka s nepředvídatelnou zápletkou. Za zajímavý příběh, který většinu času baví, vděčíme především dobře napsanému scénáři. Děj má zkrátka spád a divák se při přes dvě hodiny dlouhé podívané ani chvilku nenudí. Tomu však silně napomáhá i výrazné herecké obsazení, které je v zásadě jádrem celého filmu. Je pouze škoda, že některým jedincům se nedostalo více prostoru. Celkový obraz snímku pak uzavírá hravý doprovod, který dobře dotváří jeho celkovou atmosféru. Na nože je zkrátka sympatická, chytrá a humorná krimi komedie.

Mé jméno je Blanc, Benoit Blanc.

Tak a teď všichni řekněte: „Vraždaaa.“

Líbí se ti můj svetr?